
Het is een echte ‘goed nieuws’-dag vandaag. De Hemi V8 komt terug, de mooiste cabrio van het moment is onthuld en eindelijk kun je zakelijk een Audi middenklasser leasen met de aandrijflijn die je wilt. Maar we sluiten de dag af met nóg beter nieuws: de Peugeot 208 GTI komt terug! De Peugeot 205 GTI was in de jaren ’80 de meest legendarische hot hatch in zijn klasse en ook de opvolgers ervan (sommige althans) waren niet te versmaden.
Nog niet zo lang geleden spraken we met Linda Jackson, Peugeots voormalig CEO vlak voor ze met pensioen ging, en vroegen we haar of er ook snelle modellen aan kwamen. Daarop kregen we het bekende antwoord: ja, het GTI-label is heel belangrijk geweest voor Peugeot en nee: er zijn geen concrete plannen. Maar die zijn er nu blijkbaar wel. Dat meldt de nieuwe CEO van Peugeot – Alain Favey – aan Autocar.
Die 208 GTI komt er dus gewoon
Het is geen subtiele hint, overigens. Alain Favey is vrij duidelijk: ‘Ik ben in de positie om te kunnen bevestigen dat we het GTI-label zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren. We hebben besloten dat de Peugeot GTI opnieuw zal worden geïntroduceerd.’ Kijk, klare taal. In twee zinnen krijgen we twee keer de bevestiging dat de Peugeot 208 GTI zal terugkeren.
De auto die de badge krijgt, is de Peugeot e-208. Enerzijds is dat jammer, want de gewone 208 op benzine is aanzienlijk lichter en dat is wat je wil bij een hot hatch. Anderzijds zijn we wel benieuwd wat Peugeot kan doen met een elektrische hatchback als basis. De Alpine A290 is ook bijzonder vermakelijk, net als de Mini Cooper SE. Als er één merk is dat de grens kan verleggen, dan is het Peugeot wel.
De Peugeot GTI-badge maakte al eens eerder een comeback
Het is overigens niet de eerste keer dat Peugeot de badge nieuw leven inblaast. De Peugeot 206 GTI was een leuke allrounder, maar niet echt een sportieve hot hatch. De opvolger, de 207 RC combineerden onderstuur met onbetrouwbaarheid. De Peugeot 208 GTI in 2011 was de comeback van het GTI-label. Niet veel later volgde de 308 GTI. De oude 208 GTI ging in 2016 uit productie en de 308 GTI in 2021.
Lees ook: Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk
Sindsdien is er geen GTI meer. Wel is daar nog het PSE-label, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Op dit moment kun je de 508 als PSE krijgen. Wat er daarmee gaat gebeuren, is niet bekend. Wel weten we – uit ons het gesprek met Linda Jackson dat we een paar maanden geleden hadden – dat er geen nieuwe PSE op de planning stond. Maar ja, misschien dat dat met de wisseling van de wacht ook anders wordt.
4 reacties op “Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Het Nederlandse leger krijgt de opvolger van de beroemde Humvee

De meest legendarische hothatch ? 🤔
Da’s toch ècht de golf GTI mark 1….👌
Het is vaak niet de snelheid maar de beleving
Ik had ttv 1,9 gti twee keer een golf gti 16v. Zonder katalysator. Het waren echte gooi en smijt wagentjes. Had koni geel wat het geheel benadrukte. Veel plezier mee beleefd samen met mn vrienden.. drempel wegversmallingen flitspalen trajectcontrole hebben ook samen met de electrificatie de lol verbannen
Stel die hoge verwachtingen maar bij…..een GTI als EV zal mislukken.
Mwaaa, een electrische auto met GTi label is nog steeds geen echte GTi!