Grasmaaiers, kettingzagen en scooters. Het zijn allemaal spullen waar je het liefst Euro 98 zonder ethanol voor tapt, omdat ze vaak niet zo lekker gaan op de toevoeging. De meeste moderne auto’s kunnen prima de goedkopere Euro 95 E10 verdragen. Maar zelfs als het volgens de fabrikant kan, is het niet altijd wijs. Als de benzine langere tijd in de tank blijft zitten, kun je beter geen ethanol tanken. Bijvoorbeeld als je auto voor zijn winterslaap gaat óf als je een moderne PHEV rijdt.

De eerste generatie plug-in hybrides halen in de praktijk vaak slechts 30 kilometer op de accu en op de snelweg spong de benzinemotor vaak bij. Je moest zo nu en dan echt wel tanken. De nieuwste PHEV’s halen in de praktijk in veel gevallen 100 kilometer op de accu. Op papier is het zelfs vaak tegen de 140 kilometer. Statistisch gezien zullen een hoop mensen de meeste dagelijkse kilometers volledig elektrisch afleggen. Dit betekent dus dat je steeds minder vaak tankt, en dat de oude benzine langer in de tank blijft zitten.

Tank geen ethanol als de benzine lang in de tank blijft

Als je toch zo weinig tankt, is het al helemaal de moeite waard om de duurdere Euro 98 te tappen. Dit doet één keer pijn in de portemonnee, maar dan ben je er weer langere tijd van af. Achter Euro 98 staat vaak de toevoeging ‘E5’, maar in de meeste gevallen zit er géén ethanol in deze benzine. In het geval van Euro 98 staat E5 namelijk voor maximaal 5 procent.

Toyota C-HR PHEV schuin zijkant voor links

Als je de E10 lang laat staan, dan raakt het ethanol verzadigd met water en gaat het zich afscheiden van de benzine. Hierdoor neemt de kwaliteit van de peut af, maar het kan ook schade aan de benzinetank aanrichten. Euro 98 heeft hier geen last van. Een tweede oplossing is om de tank afgetopt te houden, zodat er alleen benzine in de tank zit. Zo is er geen ruimte voor zuurstof en dus ook niet voor vocht. 

Gebruik eens in de zoveel tijd de benzinemotor voor een lange rit

Wie vaak kleine stukjes rijdt of in het geval van een PHEV maar weinig op de benzinemotor rijdt, kan last krijgen van ‘mayonaise’ in de motor. Dit is een emulsie van water en olie. Bij de verbranding van elke liter brandstof wordt er ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie.

Normaal is het vocht dat in de olie komt geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als de motor niet warm genoeg wordt, bijvoorbeeld door korte stukjes te rijden, blijft het vocht in de olie zitten en vormt zich dit witte spul. Het kan blokkades veroorzaken en in de winter zelfs bevriezen. E10 trekt vocht aan, dus de kans op het witte spul is groter.

Lees meer: Waarom is Euro 98 plotseling zoveel duurder dan Euro 95?

Wil je de witte smurrie voorkomen, dan is het verstandig om de PHEV soms even expres op de benzinemotor te rijden. Veel PHEV’s hebben een ‘save’-modus waarbij je de energie van de batterij spaart. Of je laadt hem met opzet een keertje niet bij. Of ga een flink stuk rijden – en het liefst met 130 km/u. Daar wordt je motor vast blij van.

16 reacties op “Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt”

  1. Grasmaaiers en kettingzagen lopen op 2-takt. Als je die zelf mengt, is die zowieso kort houdbaar. Beter is gebruik van een zwavelvrij product zoals dat van Aspen.

  2. Vroegahhh…met de motor tante ik altijd al super 98.
    Daar liep ie veel beter op.
    De laatste 10 jaar alleen maar super in de auto.
    Nu rijden we hybride Toyota, wonen we heel dicht bij de grens, en tanken we buiten de vakanties om maar 3x per jaar.
    Altijd super 98 in Duitsland, voor minder geld dan de e10 in Nederland.
    En nee, die ellende van het ov wil ik niet, dus wij hebben gewoon een auto.

  3. Wat nog beter is…
    Ga voor een auto/bus die rijdt op diesel.
    Da. Heb je helemaal geen problemen met het tanken van Euro 95 of Euro 98.
    Al is dat wel minder schoon, dat begrijp ik.
    En pak voor korte stukjes de fiets.
    Net zoals ‘Jaqc’ doet.

  4. Hoe zit het met auto’s met LPG G3 installaties? Die starten even kort op benzine dus die benzine blijft ook langer in de tank. Even schadelijk voor de motor/auto als PHEV autos?

  5. Ik tank die E10 troep nooit weer.!!
    Na invoering van die E10 bleek naar 3 maanden de motor van mijn Yaris versmeerd.
    Kosten herstel 2500 euro.
    Voor de helf van de prijs wil ik het nog niet hebben.
    Gelukkig wonen we dicht bij de grens.

  6. Ik werk bij ford sinds de e10 zien wij katalysatoren wekelijks sneuvelen. En dan is de kat vervangen en aansluiten volgen se lamba sensoren nog.

  7. In Duitsland, waar het E10 goedje al eerder verkrijgbaar was dan bij ons, zie je al dat steeds meer mensen daar E5 tanken.
    Er gaan zelfs geluiden op om weer helemaal te stoppen met E10, omdat het leed vaak na een aantal jaar gebruik zichtbaar wordt…
    Kapotte brandstofpompen, verteerde brandstofleidingen en -afdichtrubbers, poreuze brandstoftanks…zaken waar je niet blij van wordt.
    Persoonlijk tank ik zelden E10, ondanks dat mijn auto er prima op loopt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear