Om te beginnen: dit advies geldt niet voor de PHEV-rijder die er nu ineens achterkomt dat ie een tweede tankklep heeft. In de volksmond ook wel de leaserijder genoemd. Nee, dit is meer voor de trouwe lader die vooral veel op stroom rijdt en dus minder de benzinemotor gebruikt. Wanneer de benzine lang in de tank van je PHEV blijft zitten en wanneer je motor nooit lang aanstaat, dan kun je beter iets meer betalen voor een tankje Euro 98 E5-benzine.
De ethanol in Euro 95 E10 trekt vocht aan. Dit is voor veel mensen al reden genoeg om geen E10 te tanken, zelfs als ze geen PHEV hebben. Als je de E10 lang laat staan, dan raakt de ethanol verzadigd met water en gaat het zich afscheiden van de benzine, zo legt Auto Motor und Sport uit. Hierdoor neemt de kwaliteit van de peut af, maar het kan ook schade aan de benzinetank aanrichten.
Altijd een volle tank houden, of gewoon E5 tanken
De oplossing is om de tank afgetopt te houden, zodat er alleen benzine in de tank zit. Zo is er geen ruimte voor zuurstof en dus ook niet voor vocht. Of je kunt dus gewoon je PHEV met Euro 98 E5 tanken, waar in de meeste gevallen géén ethanol in zit. In Nederland is het bijna altijd zo dat E5 ook automatisch Euro 98 is. Dit is wat duurder, maar als je toch weinig op benzine rijdt, maakt dit minder uit.
Nog een reden: mayonaise
Wie vaak kleine stukjes rijdt of in het geval van een PHEV maar weinig op de benzinemotor rijdt, kan last krijgen van mayonaise in de motor. Dit is een emulsie van water en olie. Volgens AMT wordt er bij de verbranding van elke liter brandstof ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie.
Normaal is het vocht dat in de olie komt geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als de motor niet warm genoeg wordt, bijvoorbeeld door korte stukjes te rijden, blijft het vocht in de olie zitten en vormt zich dit witte spul. Het kan blokkades veroorzaken en in de winter zelfs bevriezen. E10 trekt vocht aan, dus de kans op het witte spul is groter.
Wil je de witte smurrie voorkomen, dan is het verstandig om de PHEV soms even expres op de benzinemotor te rijden. Veel PHEV’s hebben een ‘save’-modus waarbij je de energie van de batterij spaart. Of je laadt hem met opzet een keertje niet bij. Of ga een flink stuk rijden – en het liefst met 130 km/u. Daar wordt je motor vast blij van.
wmuller heeft op 22 september 2024 geschreven:
Grappig, vroeger kreeg je als je lang met een auto deed, last van condens vocht in je tank. Dan kon het gebeuren, dat als je op een stijle helling reed, ineens water aangezogen werd ipv benzine. Beetje haperen van de motor en dan ging het wel weer.
Het advies van de garage was dan om bij het tanken een keer per jaar of zo, een flesje spiritus er bij in te gooien. Want, alcohol is hygroscopisch en mengt zich, in tegenstelling tot benzine, wel met water. Dat vocht verbrandt dan wel mee met de benzine. Daarna nooit meer last gehad .
Bij de Volvo 140 zat er trouwens ook nog en aftap plug onder de tank. Ooit eens een liter water uit afgetapt.
Joost heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
In Frankrijk heeft men naast e95-e10 ook 95-e5. Soms zelfs goedkoper dan de e10. Periodiek doet ik dat in de tank en zeker voor lange afstanden, daar ik me niet aan de indruk kan onttrekken meer km’s te kunnen afleggen.
Carlo heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Kan kloppen want er zit meer energie in E5 dan in E10 door het ontbreken (of minder ) van ethanol.