
Zelfs als de brandstof helemaal duurzaam is, blijft het zonde dat er energie verloren gaat bij het remmen. Zeker nu waterstof gewoon 20 euro per kilo kost. Pininfarina heeft daarom voor de nieuwste waterstofauto een hybride aandrijflijn bedacht. Dit is de Pininfarina Enigma GT, met een 2,5-liter V6-waterstofmotor én een elektromotor op de vooras.
De auto zet waterstof dus niet om in elektriciteit voor de elektromotor. Een 2,5-liter turbomotor in het midden van de auto verbrandt de waterstof voor een vermogen van 443 pk. Naast de V6 is er een elektromotor op de vooras die maximaal 272 pk levert en stroom haalt uit een 10-kWh batterij. Pininfarina zegt niets over laadtijden, dus we nemen even aan dat het geen plug-in hybride is.
Hoe ver rijdt de Pininfarina Enigma GT?
Het goedje wordt opgeslagen in een tank van 9 kilo. Binnen zes minuten tanken zou de opslag weer vol waterstof moeten zijn. Op een volle tank en een volle accu moet je ongeveer 550 kilometer ver kunnen komen. Als je constant 100 km/u rijdt, kun je zelfs 700 kilometer halen. Een auto als de Mirai (die waterstof omzet in elektriciteit) redt overigens 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof.
Je zit vanuit stilstand aan 100 km/u na minder dan vier seconden. Geef je even geen bal om de actieradius, dan kun je de snelheid doortrekken naar maximaal 250 km/u. De wielbasis van deze langeafstandscruiser is ongeveer zo groot als een BMW 3-serie: 2,8 meter. Gezien de hybride aandrijflijn valt het gewicht van 1.690 kilo nog mee. Daarvoor mogen we het koolstofvezel bedanken.
Het zicht rondom zal niet tegenvallen: de A-stijl is verdwenen dankzij de grote, glazen koepel. Het blijft de vraag of Pininfarina ooit echt de Enigma GT in productie gaat nemen, maar stiekem weet je het antwoord wel. Gelukkig hebben we de foto’s.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

En dat is het begin van een nieuwe tijdperk,in de ontwikkeling van de toekomst-nieuwste auto-ontwerpen.En die Italiaanse zeer bekende Auto-ontwerpers hebben in de loop van de jaren,het aantoonbare gezicht van de Auto nieuwe stijl een moderne uitstraling gegeven.En ontwikkelen het aangezicht van de toekomst van de nieuwe generatie Waterstof-aandrijvingen,zoals de oa de Toyota/ Hyundai/ Yahama/Susuki/ Mercedes/Honda/Fiat/Alfa-Romeo/Ferrari/ etc..Maar ook de ontwikkelingen voor meer zuinig te rijden,gezien de nieuwste carroserien ,die een stroomlijn bezitten voor minder CO2 uitstoot.En waterstof-aandrijvingen zal het heden en de toekomst zijn het CO2 rijden.Omdat we in al de gebonden EU-landen vele projecten zijn ontstaan,om vooral waterstof-te produceren.Vooral de bekende Olie-grootheden oa Shell/BP en meerdere bekenden merken zullen dat ontwikkelen,omdat de olie ook een keer opraakt. De laatste olie zal zo duur wezen,dat het niet meer betaalbaar is.Maar ik zal het mijn leeftijd van 80 jaar,niet meer meemaken,is dat erg( NEEN) hoor.