
Zelfs als de brandstof helemaal duurzaam is, blijft het zonde dat er energie verloren gaat bij het remmen. Zeker nu waterstof gewoon 20 euro per kilo kost. Pininfarina heeft daarom voor de nieuwste waterstofauto een hybride aandrijflijn bedacht. Dit is de Pininfarina Enigma GT, met een 2,5-liter V6-waterstofmotor én een elektromotor op de vooras.
De auto zet waterstof dus niet om in elektriciteit voor de elektromotor. Een 2,5-liter turbomotor in het midden van de auto verbrandt de waterstof voor een vermogen van 443 pk. Naast de V6 is er een elektromotor op de vooras die maximaal 272 pk levert en stroom haalt uit een 10-kWh batterij. Pininfarina zegt niets over laadtijden, dus we nemen even aan dat het geen plug-in hybride is.
Hoe ver rijdt de Pininfarina Enigma GT?
Het goedje wordt opgeslagen in een tank van 9 kilo. Binnen zes minuten tanken zou de opslag weer vol waterstof moeten zijn. Op een volle tank en een volle accu moet je ongeveer 550 kilometer ver kunnen komen. Als je constant 100 km/u rijdt, kun je zelfs 700 kilometer halen. Een auto als de Mirai (die waterstof omzet in elektriciteit) redt overigens 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof.
Je zit vanuit stilstand aan 100 km/u na minder dan vier seconden. Geef je even geen bal om de actieradius, dan kun je de snelheid doortrekken naar maximaal 250 km/u. De wielbasis van deze langeafstandscruiser is ongeveer zo groot als een BMW 3-serie: 2,8 meter. Gezien de hybride aandrijflijn valt het gewicht van 1.690 kilo nog mee. Daarvoor mogen we het koolstofvezel bedanken.
Het zicht rondom zal niet tegenvallen: de A-stijl is verdwenen dankzij de grote, glazen koepel. Het blijft de vraag of Pininfarina ooit echt de Enigma GT in productie gaat nemen, maar stiekem weet je het antwoord wel. Gelukkig hebben we de foto’s.
Eén reactie op “De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

En dat is het begin van een nieuwe tijdperk,in de ontwikkeling van de toekomst-nieuwste auto-ontwerpen.En die Italiaanse zeer bekende Auto-ontwerpers hebben in de loop van de jaren,het aantoonbare gezicht van de Auto nieuwe stijl een moderne uitstraling gegeven.En ontwikkelen het aangezicht van de toekomst van de nieuwe generatie Waterstof-aandrijvingen,zoals de oa de Toyota/ Hyundai/ Yahama/Susuki/ Mercedes/Honda/Fiat/Alfa-Romeo/Ferrari/ etc..Maar ook de ontwikkelingen voor meer zuinig te rijden,gezien de nieuwste carroserien ,die een stroomlijn bezitten voor minder CO2 uitstoot.En waterstof-aandrijvingen zal het heden en de toekomst zijn het CO2 rijden.Omdat we in al de gebonden EU-landen vele projecten zijn ontstaan,om vooral waterstof-te produceren.Vooral de bekende Olie-grootheden oa Shell/BP en meerdere bekenden merken zullen dat ontwikkelen,omdat de olie ook een keer opraakt. De laatste olie zal zo duur wezen,dat het niet meer betaalbaar is.Maar ik zal het mijn leeftijd van 80 jaar,niet meer meemaken,is dat erg( NEEN) hoor.