Zelfs als de brandstof helemaal duurzaam is, blijft het zonde dat er energie verloren gaat bij het remmen. Zeker nu waterstof gewoon 20 euro per kilo kost. Pininfarina heeft daarom voor de nieuwste waterstofauto een hybride aandrijflijn bedacht. Dit is de Pininfarina Enigma GT, met een 2,5-liter V6-waterstofmotor én een elektromotor op de vooras.
De auto zet waterstof dus niet om in elektriciteit voor de elektromotor. Een 2,5-liter turbomotor in het midden van de auto verbrandt de waterstof voor een vermogen van 443 pk. Naast de V6 is er een elektromotor op de vooras die maximaal 272 pk levert en stroom haalt uit een 10-kWh batterij. Pininfarina zegt niets over laadtijden, dus we nemen even aan dat het geen plug-in hybride is.
Hoe ver rijdt de Pininfarina Enigma GT?
Het goedje wordt opgeslagen in een tank van 9 kilo. Binnen zes minuten tanken zou de opslag weer vol waterstof moeten zijn. Op een volle tank en een volle accu moet je ongeveer 550 kilometer ver kunnen komen. Als je constant 100 km/u rijdt, kun je zelfs 700 kilometer halen. Een auto als de Mirai (die waterstof omzet in elektriciteit) redt overigens 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof.
Je zit vanuit stilstand aan 100 km/u na minder dan vier seconden. Geef je even geen bal om de actieradius, dan kun je de snelheid doortrekken naar maximaal 250 km/u. De wielbasis van deze langeafstandscruiser is ongeveer zo groot als een BMW 3-serie: 2,8 meter. Gezien de hybride aandrijflijn valt het gewicht van 1.690 kilo nog mee. Daarvoor mogen we het koolstofvezel bedanken.
Het zicht rondom zal niet tegenvallen: de A-stijl is verdwenen dankzij de grote, glazen koepel. Het blijft de vraag of Pininfarina ooit echt de Enigma GT in productie gaat nemen, maar stiekem weet je het antwoord wel. Gelukkig hebben we de foto’s.
hans peperkamp heeft op 27 februari 2024 geschreven:
En dat is het begin van een nieuwe tijdperk,in de ontwikkeling van de toekomst-nieuwste auto-ontwerpen.En die Italiaanse zeer bekende Auto-ontwerpers hebben in de loop van de jaren,het aantoonbare gezicht van de Auto nieuwe stijl een moderne uitstraling gegeven.En ontwikkelen het aangezicht van de toekomst van de nieuwe generatie Waterstof-aandrijvingen,zoals de oa de Toyota/ Hyundai/ Yahama/Susuki/ Mercedes/Honda/Fiat/Alfa-Romeo/Ferrari/ etc..Maar ook de ontwikkelingen voor meer zuinig te rijden,gezien de nieuwste carroserien ,die een stroomlijn bezitten voor minder CO2 uitstoot.En waterstof-aandrijvingen zal het heden en de toekomst zijn het CO2 rijden.Omdat we in al de gebonden EU-landen vele projecten zijn ontstaan,om vooral waterstof-te produceren.Vooral de bekende Olie-grootheden oa Shell/BP en meerdere bekenden merken zullen dat ontwikkelen,omdat de olie ook een keer opraakt. De laatste olie zal zo duur wezen,dat het niet meer betaalbaar is.Maar ik zal het mijn leeftijd van 80 jaar,niet meer meemaken,is dat erg( NEEN) hoor.