
Zelfs als de brandstof helemaal duurzaam is, blijft het zonde dat er energie verloren gaat bij het remmen. Zeker nu waterstof gewoon 20 euro per kilo kost. Pininfarina heeft daarom voor de nieuwste waterstofauto een hybride aandrijflijn bedacht. Dit is de Pininfarina Enigma GT, met een 2,5-liter V6-waterstofmotor én een elektromotor op de vooras.
De auto zet waterstof dus niet om in elektriciteit voor de elektromotor. Een 2,5-liter turbomotor in het midden van de auto verbrandt de waterstof voor een vermogen van 443 pk. Naast de V6 is er een elektromotor op de vooras die maximaal 272 pk levert en stroom haalt uit een 10-kWh batterij. Pininfarina zegt niets over laadtijden, dus we nemen even aan dat het geen plug-in hybride is.
Hoe ver rijdt de Pininfarina Enigma GT?
Het goedje wordt opgeslagen in een tank van 9 kilo. Binnen zes minuten tanken zou de opslag weer vol waterstof moeten zijn. Op een volle tank en een volle accu moet je ongeveer 550 kilometer ver kunnen komen. Als je constant 100 km/u rijdt, kun je zelfs 700 kilometer halen. Een auto als de Mirai (die waterstof omzet in elektriciteit) redt overigens 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof.
Je zit vanuit stilstand aan 100 km/u na minder dan vier seconden. Geef je even geen bal om de actieradius, dan kun je de snelheid doortrekken naar maximaal 250 km/u. De wielbasis van deze langeafstandscruiser is ongeveer zo groot als een BMW 3-serie: 2,8 meter. Gezien de hybride aandrijflijn valt het gewicht van 1.690 kilo nog mee. Daarvoor mogen we het koolstofvezel bedanken.
Het zicht rondom zal niet tegenvallen: de A-stijl is verdwenen dankzij de grote, glazen koepel. Het blijft de vraag of Pininfarina ooit echt de Enigma GT in productie gaat nemen, maar stiekem weet je het antwoord wel. Gelukkig hebben we de foto’s.
Eén reactie op “De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

En dat is het begin van een nieuwe tijdperk,in de ontwikkeling van de toekomst-nieuwste auto-ontwerpen.En die Italiaanse zeer bekende Auto-ontwerpers hebben in de loop van de jaren,het aantoonbare gezicht van de Auto nieuwe stijl een moderne uitstraling gegeven.En ontwikkelen het aangezicht van de toekomst van de nieuwe generatie Waterstof-aandrijvingen,zoals de oa de Toyota/ Hyundai/ Yahama/Susuki/ Mercedes/Honda/Fiat/Alfa-Romeo/Ferrari/ etc..Maar ook de ontwikkelingen voor meer zuinig te rijden,gezien de nieuwste carroserien ,die een stroomlijn bezitten voor minder CO2 uitstoot.En waterstof-aandrijvingen zal het heden en de toekomst zijn het CO2 rijden.Omdat we in al de gebonden EU-landen vele projecten zijn ontstaan,om vooral waterstof-te produceren.Vooral de bekende Olie-grootheden oa Shell/BP en meerdere bekenden merken zullen dat ontwikkelen,omdat de olie ook een keer opraakt. De laatste olie zal zo duur wezen,dat het niet meer betaalbaar is.Maar ik zal het mijn leeftijd van 80 jaar,niet meer meemaken,is dat erg( NEEN) hoor.