
Zelfs als de brandstof helemaal duurzaam is, blijft het zonde dat er energie verloren gaat bij het remmen. Zeker nu waterstof gewoon 20 euro per kilo kost. Pininfarina heeft daarom voor de nieuwste waterstofauto een hybride aandrijflijn bedacht. Dit is de Pininfarina Enigma GT, met een 2,5-liter V6-waterstofmotor én een elektromotor op de vooras.
De auto zet waterstof dus niet om in elektriciteit voor de elektromotor. Een 2,5-liter turbomotor in het midden van de auto verbrandt de waterstof voor een vermogen van 443 pk. Naast de V6 is er een elektromotor op de vooras die maximaal 272 pk levert en stroom haalt uit een 10-kWh batterij. Pininfarina zegt niets over laadtijden, dus we nemen even aan dat het geen plug-in hybride is.
Hoe ver rijdt de Pininfarina Enigma GT?
Het goedje wordt opgeslagen in een tank van 9 kilo. Binnen zes minuten tanken zou de opslag weer vol waterstof moeten zijn. Op een volle tank en een volle accu moet je ongeveer 550 kilometer ver kunnen komen. Als je constant 100 km/u rijdt, kun je zelfs 700 kilometer halen. Een auto als de Mirai (die waterstof omzet in elektriciteit) redt overigens 650 kilometer op 5,6 kilo waterstof.
Je zit vanuit stilstand aan 100 km/u na minder dan vier seconden. Geef je even geen bal om de actieradius, dan kun je de snelheid doortrekken naar maximaal 250 km/u. De wielbasis van deze langeafstandscruiser is ongeveer zo groot als een BMW 3-serie: 2,8 meter. Gezien de hybride aandrijflijn valt het gewicht van 1.690 kilo nog mee. Daarvoor mogen we het koolstofvezel bedanken.
Het zicht rondom zal niet tegenvallen: de A-stijl is verdwenen dankzij de grote, glazen koepel. Het blijft de vraag of Pininfarina ooit echt de Enigma GT in productie gaat nemen, maar stiekem weet je het antwoord wel. Gelukkig hebben we de foto’s.
Eén reactie op “De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

En dat is het begin van een nieuwe tijdperk,in de ontwikkeling van de toekomst-nieuwste auto-ontwerpen.En die Italiaanse zeer bekende Auto-ontwerpers hebben in de loop van de jaren,het aantoonbare gezicht van de Auto nieuwe stijl een moderne uitstraling gegeven.En ontwikkelen het aangezicht van de toekomst van de nieuwe generatie Waterstof-aandrijvingen,zoals de oa de Toyota/ Hyundai/ Yahama/Susuki/ Mercedes/Honda/Fiat/Alfa-Romeo/Ferrari/ etc..Maar ook de ontwikkelingen voor meer zuinig te rijden,gezien de nieuwste carroserien ,die een stroomlijn bezitten voor minder CO2 uitstoot.En waterstof-aandrijvingen zal het heden en de toekomst zijn het CO2 rijden.Omdat we in al de gebonden EU-landen vele projecten zijn ontstaan,om vooral waterstof-te produceren.Vooral de bekende Olie-grootheden oa Shell/BP en meerdere bekenden merken zullen dat ontwikkelen,omdat de olie ook een keer opraakt. De laatste olie zal zo duur wezen,dat het niet meer betaalbaar is.Maar ik zal het mijn leeftijd van 80 jaar,niet meer meemaken,is dat erg( NEEN) hoor.