In de jaren ’70 was Pininfarina één van de ontwerpgoden in de autowereld. Naast het aankleden van zo’n beetje alle belangrijke Ferrari’s vanaf 1951, tot Ferrari in 2011 besloot om zijn ontwerpen in eigen hand te nemen, hebben deze gasten het vaak bij het juiste eind met hun conceptauto’s. Denk maar eens aan de Pininfarina Modulo: een Ferrari 512 S met een nieuwe carrosserie waardoor hij van een andere planeet leek te komen. Zoek hem straks maar even op.

Nu is er een nieuwe conceptauto met de naam Pininfarina Pura Vision. Hij wordt de opvolger van de Battista. We moeten je trouwens vertellen dat deze auto het werk is van Automobili Pininfarina, dat losstaat van de originele carrozzeria. Je kunt Automobili zien als een start-up met het doel om de beste te worden in het verkopen van elektrische luxeauto’s.

Het geweldige ontwerp van de Pura Vision

Wij zijn gek op de Battista, maar ons gevoel bij de Pininfarina Pura Vision vinden we lastig te omschrijven. Hij ziet er geweldig uit, maar ook een beetje gek. De ontwerpers willen je vertellen over zijn proporties, maar kort samengevat sprokkelt dit ding alle ontwerpregels bij elkaar en haalt ze door de gehaktmolen. Kijk eens hoe smal de achterruit is ten opzichte van de breedte van de auto. Of kijk eens naar dat vliegende dak.

Stap in de Pininfarina Pura Vision en je komt erachter dat de voordeuren op een normale manier opengaan, terwijl de portieren achterin suicide doors zijn. De vier stoelen zouden volgens Pininfarina moeten ‘zweven’, wat zou zorgen voor een luchtigere sensatie. Het centrale scherm komt tevoorschijn wanneer jij dat wilt en verstopt zich daarna weer. De stoelen achterin worden gescheiden door een koelkast. En dat verzinnen we niet.

Een boot op wielen

‘Pura Vision is de brug van ons heden naar een opwindend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Automobili Pininfarina’, zegt de baas van het bedrijf, Paolo Dellachà. Het gevaarte is 5,2 meter lang, 2 meter breed en 1,7 meter hoog. De Pura Vision is haast een soort automobiel superjacht: groot, bijzonder, luxe en waarschijnlijk onbetaalbaar voor velen.

Pininfarina deelt nog geen informatie over een productieversie. We weten dus niet hoe duur hij wordt of op welk platform hij komt te staan. De prestaties zullen vast geweldig zijn. De Battista heeft bijvoorbeeld vier elektromotoren die samen 1.900 pk en 2.300 Nm produceren. Dankzij de 120-kWh batterij kom je met die auto 400 tot 500 kilometer ver op een volle accu.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)