De Nederlandse automobilist gaat nog niet snel genoeg over op een volledig elektrische auto. Ondanks dat het concept nu al jaren gemeengoed is in ons land en er telkens meer EV’s bijkomen, valt de groei enigszins tegen. Dat komt omdat de hybride nu de nieuwe EV is. Daar lijkt het althans een beetje op als je naar de verkoopcijfers kijkt. De NOS meldt dat de elektrische auto nu niet aan een opmars bezig, maar de hybride steeds populairder wordt.
De trend is dat de hybride nu het hardste aandeel wint. Dat is een beeld dat we overigens al langer konden zien aan de landelijke verkoopcijfers. Het is overigens niet zo dat de EV niet verkoopt, ook daarvan stijgen de verkoopcijfers, alleen gaat de hybride nu dus harder. De EV zat nog flink in de lift tot een jaartje of twee geleden. Sindsdien is de groei enigszins gestagneerd en stijgt deze nog slechts licht.
Mild-hybrides worden ook meegeteld, en dat zijn praktisch benzineauto’s
In principe is er geen woord gelogen van het artikel van de NOS: hybride is populairder. Wel is het belangrijk de complete context mee te nemen in het verhaal. Heel veel benzineauto’s – vooral met automaat – hebben tegenwoordig een 48-volt generator. Dit is een kleine elektromotor die assisteert bij wegrijden. In principe zijn dit gewoon benzine-auto’s, maar men classificeert ze als ‘mild hybrid’. Dat is hetzelfde als een blaadje sla op een Big Mac leggen om het ‘broodje gezond’ te noemen.
Hierdoor lijkt het dus alsof er ineens heel erg veel hybrides zijn bijgekomen, maar dit zijn nog gewoon ‘de traditionele’ benzineauto’s. Overigens is er nog een derde categorie hybride die niet meegenomen wordt in het verhaal, maar ook meetelt: de reguliere hybride zónder stekker. Met name Toyota en Lexus verkopen daar nog een hele hoop van, ook in Nederland. De oude Prius is daar een goed voorbeeld van. De nieuwe Prius heeft in Europa altijd een stekker.
Hybride is populairder, is de PHEV nu echt zo slecht?
Daarbij moeten we ook een lans breken voor de PHEV. Weliswaar wordt deze (door de vereniging van elektrische rijders) omschreven als ‘the worst of both worlds’, maar helemaal terecht is dat niet. Veel nieuwe PHEV’s kunnen namelijk meer dan 100 kilometer rijden op een accu, waarmee een zeer groot deel van de ritten in Nederland elektrisch afgelegd kunnen worden. De PHEV kun je het beste zien als een sportschoolabonnement: het is hoe je het toepast dat bepaalt of het effectief is.
Overigens is het ook zo dat een hybride de enige logische keuze is. In Nederland worden auto’s belast op CO2-uitstoot. Vaak is de sterkere en snellere hybride een stukje goedkoper dan de versie met 48-volt generator. Dit omdat op de hybride minder belasting wordt geheven. En die 48-volt versies zijn vaak weer een stukje goedkoper dan de auto’s die enkel op benzine lopen. Dus het fiscale beleid heeft een enorme invloed op wat voor auto’s we kopen.
Lees ook: Zijn EV’s wel écht beter dan hybrides als het gaat om uitstoot?
Nu kun je je afvragen of dit erg is? Nou, ja en nee. Ja, want het klinkt wel mooi dat er zoveel hybrides verkopen, maar het zijn dus niet allemaal ‘echte’ hybrides. Aan de andere kant is het niet erg, want ze zijn daadwerkelijk schoner. Nu is het vooral eventjes afwachten op de verkoopcijfers van de komende periode. Binnenkort vervallen er een paar financiële prikkels voor elektrisch rijden. Morgen krijgen we de cijfers van september binnen.
NoTesla heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Voor mij was de PHEV die ik reed met heel veel elektrisch thuisladen, de perfecte opstap naar een BEV. Bij het wisselen was mijn conclusie dat het elektrisch ook wel zou lukken zonder aan comfort of gebruiksgemak te moeten inboeten. In tegendeel zelfs.