Polaris Slingshot: ja graag

Van alleen maar sneeuwscooters en rare buggy's in elkaar schroeven word je op den duur ook een beetje kriegelig. Daarom doet het Amerikaanse Polaris eens gek en komen ze met deze Slingshot, een driewielig scheurgevalletje dat ongekend spannende ritjes belooft.

De Polaris Slingshot wordt in de VS op de markt gezet als motorfiets, niet als auto, wat betekent dat er een hele zwik aan veiligheids- en emissie-eisen is waaraan hij niet hoeft te voldoen. En dat betekent weer meer ruimte voor gekkigheid en plezier. Zo kun je een motorfiets zo hoekig en puntig maken als je wilt zonder dat er iemand zich begint af te vragen of het wel veilig is voor rennende kleuters die er op de parkeerplaats van de supermarkt hun arm tegen zouden kunnen stoten. Je ziet het: Polaris maakt hier dankbaar gebruik van en maakte van de Slingshot een soort Transformer die middenin zijn transformatie is blijven steken.

De Slingshot is 3,80 meter lang, 1,96 meter breed en slechts 1,31 meter hoog. Hij is opgebouwd rond een spaceframe van high-strength staal en heeft een 2,4-liter EcoTec viercilinder van GM aan boord, die 175 pk en 225 Nm naar het enkele achterwiel stuurt via een handgeschakelde vijfbak en een met kevlar versterkte riemaandrijving. Het hele apparaat weegt rijklaar slechts 790 kilo, dus de pk/gewichtsverhouding belooft veel goeds. Naast twee zitplaatsen is de Slingshot voorzien van moderne gimmicks als stabiliteitscontrole, Bluetooth, een achteruitrijdcamera en led-achterlichten.

In Amerika is de Polaris Slingshot al te krijgen vanaf 19.999 dollar (net geen 15.000 euro). Of we 'm ook in Europa op de weg gaan zien, is nog niet duidelijk, maar van ons mag ie komen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken