
TopGear stapt net uit de nieuwe Polestar 2 Single Motor. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Polestar 2 Single Motor
Uitvoering: Standard Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Zonnetje, prima temperatuur – ‘mooi weer om binnen te zitten’
Single motor? Is dat niet zielig?
Beetje wel. Want zoals je weet heeft de Polestar 2 er eigenlijk twee, die voor maar liefst 408 pk zorgen. En nu hebben ze er gewoon eentje weggehaald. En dat niet alleen: ze hebben (eventueel) zijn accupakket ook nog eens verkleind, van 78 kWh naar 64 kWh.
Er is zó veel onrecht op de wereld…
Wat je zegt. Al dient dit ook een goed doel. Ten eerste: niet iedereen heeft die overdaad aan accu’s en vermogen nodig. Sterker: het aantal keren dat je in Nederland de volle 408 pk kunt aanspreken, ligt ergens tussen de ‘zelden’ en ‘nooit’. En minder accu’s en motoren, betekent ook: goedkoper! Wat weer betekent dat er meer verkocht worden. Dat is dan wél weer leuk voor de Polestar 2.
Hoe veel goedkoper is die Polestar 2 Single Motor dan?
Hangt ervan af. Als je hem toch met die grote 78 kWh-accu wilt, betaal je 4.000 euro minder dan normaal. € 49.900 in plaats van € 53.900. Neem je genoegen met de 64 kWh-accu, dan gaat er nog eens vier mille af: € 45.900. Dat scheelt toch een leuke slok op je borrel.
Oké, gooi het er maar in: hoeveel vermogen scheelt het?
Best veel: 170 pk. De Long Range (grote accu dus) heeft 231 pk, de Standard Range 225 pk. Omdat die Long Range nu eenmaal wat zwaarder is, zijn de prestaties gelijk: 7,4 seconden naar de 100, top 160 km/u. Maar ook dat scheelt dus een klap met die 4,7 seonden naar 100 km/u en de top van 180 km/u van de Dual Motor.
Blijft er dan nog wel wat rijplezier over, bij die Polestar 2 Single Motor?
Valt niet eens tegen! Hét grote plusplunt van de Polestar 2 is zijn fantastische onderstel en zijn briljante besturing. En daar verandert niets aan. Ja, je loopt vanwege zijn voorwielaandrijving wat eerder tegen onderstuur aan. Maar door de bank genomen is ie nog behoorlijk vlot – en hij blijft geweldig rijden. Een van de beste op EV-gebied. Jammer maar logisch: het Performance-pakket met de verstelbare Öhlins-dempers en Brembo-remmen is op de Polestar 2 Single Motor niet verkrijgbaar.
Klinkt eigenlijk niet eens zo gek…
Is het ook niet. Zeker omdat ze ze dit jaar nog kunnen leveren – dat is ook niet bij elk merk vanzelfsprekend. En omdat volgend jaar de bijtellingsregels weer aangescherpt worden, is dat een duidelijk extra verkoopargument. Reken er maar op dat je de Polestar 2 aanzienlijk meer in het straatbeeld gaat tegenkomen.
Meer van TopGear


De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Als je deze tips volgt, kun je prima met de elektrische auto op wintersport

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

@ Realist, waarom is de Polestar beter?
Omdat de Polestar een echte auto is die goed in elkaar zit. Tesla zit in alle opzichten (afwerking, betrouwbaarheid, rijgedrag, serviceondersteuning) op een niveau dat de Europese en Japanse fabrikanten sinds grofweg 1978 niet meer durven te verkopen. Daarnaast is de Tesla 3 enorm lelijk, zowel van binnen als van buiten, al is dat mijn persoonlijke mening.
Als sedan zal deze vooral vergeleken worden met een Tesla 3 en dan krijg je voor hetzelfde geld een veel betere auto met deze Polestar.