TopGear stapt net uit de nieuwe Polestar 2 Single Motor. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Polestar 2 Single Motor
Uitvoering: Standard Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Zonnetje, prima temperatuur – ‘mooi weer om binnen te zitten’

Single motor? Is dat niet zielig?

Beetje wel. Want zoals je weet heeft de Polestar 2 er eigenlijk twee, die voor maar liefst 408 pk zorgen. En nu hebben ze er gewoon eentje weggehaald. En dat niet alleen: ze hebben (eventueel) zijn accupakket ook nog eens verkleind, van 78 kWh naar 64 kWh.

Er is zó veel onrecht op de wereld…

Wat je zegt. Al dient dit ook een goed doel. Ten eerste: niet iedereen heeft die overdaad aan accu’s en vermogen nodig. Sterker: het aantal keren dat je in Nederland de volle 408 pk kunt aanspreken, ligt ergens tussen de ‘zelden’ en ‘nooit’. En minder accu’s en motoren, betekent ook: goedkoper! Wat weer betekent dat er meer verkocht worden. Dat is dan wél weer leuk voor de Polestar 2.

Hoe veel goedkoper is die Polestar 2 Single Motor dan?

Hangt ervan af. Als je hem toch met die grote 78 kWh-accu wilt, betaal je 4.000 euro minder dan normaal. € 49.900 in plaats van € 53.900. Neem je genoegen met de 64 kWh-accu, dan gaat er nog eens vier mille af: € 45.900. Dat scheelt toch een leuke slok op je borrel.

Oké, gooi het er maar in: hoeveel vermogen scheelt het?

Best veel: 170 pk. De Long Range (grote accu dus) heeft 231 pk, de Standard Range 225 pk. Omdat die Long Range nu eenmaal wat zwaarder is, zijn de prestaties gelijk: 7,4 seconden naar de 100, top 160 km/u. Maar ook dat scheelt dus een klap met die 4,7 seonden naar 100 km/u en de top van 180 km/u van de Dual Motor.

Blijft er dan nog wel wat rijplezier over, bij die Polestar 2 Single Motor?

Valt niet eens tegen! Hét grote plusplunt van de Polestar 2 is zijn fantastische onderstel en zijn briljante besturing. En daar verandert niets aan. Ja, je loopt vanwege zijn voorwielaandrijving wat eerder tegen onderstuur aan. Maar door de bank genomen is ie nog behoorlijk vlot – en hij blijft geweldig rijden. Een van de beste op EV-gebied. Jammer maar logisch: het Performance-pakket met de verstelbare Öhlins-dempers en Brembo-remmen is op de Polestar 2 Single Motor niet verkrijgbaar.

Klinkt eigenlijk niet eens zo gek…

Is het ook niet. Zeker omdat ze ze dit jaar nog kunnen leveren – dat is ook niet bij elk merk vanzelfsprekend. En omdat volgend jaar de bijtellingsregels weer aangescherpt worden, is dat een duidelijk extra verkoopargument. Reken er maar op dat je de Polestar 2 aanzienlijk meer in het straatbeeld gaat tegenkomen.

Reacties

  • Mat heeft op 28 juli 2021 geschreven:

    @ Realist, waarom is de Polestar beter?

    • Realist heeft op 29 juli 2021 geschreven:

      Omdat de Polestar een echte auto is die goed in elkaar zit. Tesla zit in alle opzichten (afwerking, betrouwbaarheid, rijgedrag, serviceondersteuning) op een niveau dat de Europese en Japanse fabrikanten sinds grofweg 1978 niet meer durven te verkopen. Daarnaast is de Tesla 3 enorm lelijk, zowel van binnen als van buiten, al is dat mijn persoonlijke mening.

      Reageer
    Reageer
  • Realist heeft op 26 juli 2021 geschreven:

    Als sedan zal deze vooral vergeleken worden met een Tesla 3 en dan krijg je voor hetzelfde geld een veel betere auto met deze Polestar.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)