
TopGear stapt net uit de nieuwe Polestar 2 Single Motor. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Polestar 2 Single Motor
Uitvoering: Standard Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Zonnetje, prima temperatuur – ‘mooi weer om binnen te zitten’
Single motor? Is dat niet zielig?
Beetje wel. Want zoals je weet heeft de Polestar 2 er eigenlijk twee, die voor maar liefst 408 pk zorgen. En nu hebben ze er gewoon eentje weggehaald. En dat niet alleen: ze hebben (eventueel) zijn accupakket ook nog eens verkleind, van 78 kWh naar 64 kWh.
Er is zó veel onrecht op de wereld…
Wat je zegt. Al dient dit ook een goed doel. Ten eerste: niet iedereen heeft die overdaad aan accu’s en vermogen nodig. Sterker: het aantal keren dat je in Nederland de volle 408 pk kunt aanspreken, ligt ergens tussen de ‘zelden’ en ‘nooit’. En minder accu’s en motoren, betekent ook: goedkoper! Wat weer betekent dat er meer verkocht worden. Dat is dan wél weer leuk voor de Polestar 2.
Hoe veel goedkoper is die Polestar 2 Single Motor dan?
Hangt ervan af. Als je hem toch met die grote 78 kWh-accu wilt, betaal je 4.000 euro minder dan normaal. € 49.900 in plaats van € 53.900. Neem je genoegen met de 64 kWh-accu, dan gaat er nog eens vier mille af: € 45.900. Dat scheelt toch een leuke slok op je borrel.
Oké, gooi het er maar in: hoeveel vermogen scheelt het?
Best veel: 170 pk. De Long Range (grote accu dus) heeft 231 pk, de Standard Range 225 pk. Omdat die Long Range nu eenmaal wat zwaarder is, zijn de prestaties gelijk: 7,4 seconden naar de 100, top 160 km/u. Maar ook dat scheelt dus een klap met die 4,7 seonden naar 100 km/u en de top van 180 km/u van de Dual Motor.
Blijft er dan nog wel wat rijplezier over, bij die Polestar 2 Single Motor?
Valt niet eens tegen! Hét grote plusplunt van de Polestar 2 is zijn fantastische onderstel en zijn briljante besturing. En daar verandert niets aan. Ja, je loopt vanwege zijn voorwielaandrijving wat eerder tegen onderstuur aan. Maar door de bank genomen is ie nog behoorlijk vlot – en hij blijft geweldig rijden. Een van de beste op EV-gebied. Jammer maar logisch: het Performance-pakket met de verstelbare Öhlins-dempers en Brembo-remmen is op de Polestar 2 Single Motor niet verkrijgbaar.
Klinkt eigenlijk niet eens zo gek…
Is het ook niet. Zeker omdat ze ze dit jaar nog kunnen leveren – dat is ook niet bij elk merk vanzelfsprekend. En omdat volgend jaar de bijtellingsregels weer aangescherpt worden, is dat een duidelijk extra verkoopargument. Reken er maar op dat je de Polestar 2 aanzienlijk meer in het straatbeeld gaat tegenkomen.
Meer van TopGear


De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Als je deze tips volgt, kun je prima met de elektrische auto op wintersport

De bijzondere reden waarom Volvo-zustermerk Polestar jarenlang een verkoopverbod had in Frankrijk

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

@ Realist, waarom is de Polestar beter?
Omdat de Polestar een echte auto is die goed in elkaar zit. Tesla zit in alle opzichten (afwerking, betrouwbaarheid, rijgedrag, serviceondersteuning) op een niveau dat de Europese en Japanse fabrikanten sinds grofweg 1978 niet meer durven te verkopen. Daarnaast is de Tesla 3 enorm lelijk, zowel van binnen als van buiten, al is dat mijn persoonlijke mening.
Als sedan zal deze vooral vergeleken worden met een Tesla 3 en dan krijg je voor hetzelfde geld een veel betere auto met deze Polestar.