Dit is de Polestar 4. In de aankondigingen zegt Polestar dat we hier kijken naar ‘een fundamenteel nieuwe benadering van het ontwerp’. Nou, we zien vooral heel veel Polestar terug in de 4. Niet dat dat verkeerd is, in tegendeel. De tot SUV gemaakte coupé ziet er fris en fruitig uit, maar tik eens door naar de foto’s van de achterkant. Hij mist gewoon een achterruit! Die heeft Polestar niet nog thuis op het nachtkastje liggen, maar het is bewust achterwege gelaten.
Polestar-baas Thomas Ingenlath legt aan TopGear uit dat de achterruit overbodig is omdat het onder het zichtveld van de bestuurder komt. Het dak komt wat scherper naar beneden dan bij de 3 en het glas wat in het plafond zit, moet de passagiers achterin het gevoel van ruimte geven én het gevoel van de plaats schuin achterin in een bioscoop. Kortom: het dak is ook achterruit.
Overigens is de achteruitkijkspiegel vervangen door een HD-scherm dat beeld laat zien van hetgeen dat er zich achter de auto afspeelt. Voor het beeld zorgt een cameraatje op het dak van de Polestar 4. Het Zweeds/Chinese merk belooft dat je niet misselijk wordt van het scherm en dat je meer zicht naar achter hebt. Dat gaan we snel testen.
Specificaties van de Polestar 4
Genoeg over die achterruit, nu naar het zinnige nieuws. De nieuwe Polestar is, ondanks zijn hoge schouders en gewicht van ongeveer 2,2 ton, de snelste Polestar tot nu toe. Tenminste, als je de rapste versie kiest. Deze variant heeft twee elektromotoren, één op elke as. Samen produceren die 544 pk en 686 Nm. De 0-naar-100-tijd is daarmee 3,8 seconden, wat 0,1 seconde trager is dan de gloednieuwe BMW i7 M70. Dus hij is wel snel, maar die dikkere Beamer spurt ‘m eruit.
De goedkopere Polestar 4 met één motor heeft 272 pk en 343 Nm koppel. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt dan 7,4 seconden. Laten we deze versie maar bestempelen als de verstandige keuze. In beide versies is overigens een 102-kWh batterij aanwezig. Bij de verstandige keuze zorgt ie voor een actieradius van 600 kilometer, de snelle versie komt 560 kilometer ver op één lading. Opladen kan met een snellader van 200 kW. In 32 minuten kun je van 5 procent van 80 procent laden.
Het ‘nieuwe’ ontwerp van de Polestar 4
De buitenkant van de 4 dus. Daar zien we een andere neus dan de 3 heeft. Dit nieuwe front zorgt uiteraard voor nog betere aerodynamica. Verder zijn er deurklinken die in de deur verdwijnen, veel glas en ‘aeroblades’ aan de achterkant die de Polestar 4 gestroomlijnder moet maken. Maar verder is het dus allemaal heel erg Polestar.
In de cabine moet er dus een zee aan licht zijn door al het glas. Daarnaast is er wederom Google-integratie en een 15,4-inch scherm in het midden. Het bestuurdersdisplay meet dan weer 10,2 inch en het projectiegebied voor de HUD is 14,7-inch groot. Er is ook nog een optie waarbij de bekleding gemaakt is van diervriendelijk leer. De milieubewuste trend gaat door in de tapijten, want die zijn gemaakt van volledig gerecycled materiaal.
Prijzen van de Polestar 4
De nieuwe Polestar wordt als eerst gelanceerd in het thuisland van de grote overkoepelende organisatie boven Polestar en Volvo, Geely. China dus. Dit gebeurt in november van dit jaar. Daarna moet aan het begin van 2024 de Polestar 4 deze kant op komen. Een definitieve prijzen geeft men nog niet, maar de prijs van de Polestar 4 start bij 60.000 euro.
Frits heeft op 31 juli 2023 geschreven:
Ben erg benieuwd of Polestar in de 4 versie ook de ‘solid state accu’ gaat plaatsen, die o.a. NIO nu al gaat uitbrengen./