
Is het beter om op één specifiek vlak de allerbeste te zijn of is het beter om alles erg goed te kunnen? De BMW i7 leek vooral op het eerste gericht. De elektrische 7-serie is vooral een sublieme mensenvervoerder. Maar BMW wil dat je het nog eens overdenkt. Kun je niet gewoon op alle vlakken proberen de beste te zijn? Dat is wat de BMW i7 M70 probeert te zijn: zowel een luxe limo als een sportieve jachthond.
Van de i7 is inmiddels bekend dat ie geweldig rijdt en erg soepel is. Daarnaast vindt ie het helemaal niet erg om een bochtje te maken en langzaam is hij ook zeker niet. Toch kon er nog wel wat snelheid bij. Daarvoor kan BWM al jaren terugvallen op de M-divisie. Deze keer voegt de motorsportdivisie overbodige onderdeeltjes toe zoals M-buitenspiegels en M-badges op de deur. Gelukkig wordt er ook gewerkt aan belangrijkere zaken, zoals de ophanging en de elektromotoren.
Specificaties van de BMW i7 M70 xDrive
De motoren op de voor- en achteras zorgen bij de M-versie van de elektrische 7-serie voor 660 pk. Daarvoor dien je wel de speciale M-Sportstand in te schakelen of de launch control te gebruiken. Het koppel is al gegroeid naar 1.015 Nm en dat klimt naar 1.100 Nm bij M-sportstand of launch control. Een sprintje van 0 naar 100 is dan mogelijk in 3,7 seconden, wat een seconde sneller is dan de gewone i7. De topsnelheid groeit met 10 km/u en is nu 250 km/u.
De actieradius slinkt dan weer want al die grappen slurpen energie. BMW voorspelt een bereik tussen de 488 en 560 kilometer dankzij de 101,7-kWh batterij. De standaard i7 haalt tot 625 kilometer op één lading. Dat verschil zou je dan weer goed kunnen maken met een nieuwe rijmodus, de Max Range-stand. Daarbij worden zaken als de airco, stoel- en stuurverwarming uitgeschakeld en kun je maximaal 90 km/u rijden. Je zou de actieradius hiermee met 15 tot 25 procent kunnen verlengen. Alleen krijg je het wat warm of koud binnenin en op de snelweg is het ook niet alles. Maar het kán. Opladen doet ie tot 195 kW waarmee je in 10 minuten 170 kilometer kunt bijladen.
Ook het chassis van de 7-serie is grondig aangepakt. De afstelling van de aandrijving, stuurinrichting, schokdempers en stabiliteit zijn allemaal de revue gepasseerd. Ook de luchtvering komt van de motorsportkant af. Deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat de i7 ‘hongerig is naar bochten’. Ook de remmen en 21-inch velgen komen trouwens van BMW M af. Overige toevoegingen had je kunnen voorspellen: nieuwe zijskirts, diffuser, optionele spoiler en wat M-logootjes.
De prijs van de elektrische M7
Wat de prijs gaat zijn van de BMW i7 M70 maakt het merk nog niet bekend. Voor de standaard i7 ben je tenminste 145.453 euro kwijt. Zou je daar een M Sportpakket Pro op laten zetten, dan ben je al 156.942 euro kwijt. Ga met je inschatting voor de prijs van deze i7 dus daar nog flink boven zitten. Voor we het vergeten: zie je zo’n tweetonig kleurschema wel zitten? Bij de gewone i7 kost dat 12.499 euro extra.
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

BMW i7 review: Hoe rijdt het elektrische vlaggenschip van BMW?

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Dit is de eerste legale elektrische step voor Nederland (en dit kost ie)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Per direct verbod op deze auto in NL, te groot, te zwaar en bij botsing op lichtere kleine 2de auto blijft er niets over van een twingo. Ook past deze auto niet in een parkeergarage en mag er niet parkeren ivm te zwaar!