Een auto zonder achteruit, dat is knap onhandig. Dan moet je nooit verkeerd rijden en heel goed zijn in handrembochtjes. Een auto zonder achterruit, daar valt nog best mee te leven. Bestuurders van bezorgbusjes en gezinnen die op vakantie gaan zonder dakkoffer, doen het al jaren. De nieuwe modellen van Polestar hebben ook geen achterruit – en dat is eigenlijk zo erg nog niet.

Om te beginnen: er gaat niets boven een grote achterruit zoals je dat hebt bij een hatchback. Aan zo’n volmaakt concept moet je niets willen doen. Het probleem ontstaat wanneer auto’s steeds aerodynamischer moeten worden en kopers blijkbaar een sportief silhouet willen. De uitwerking hiervan is een daklijn die snel afloopt aan de achterkant.

Waarom de nieuwe Polestar 4 geen achterruit heeft

En zo kwam Polestar bij de nieuwe 4 in de knel. Door het lage dak konden ze geen verstevigingen meer kwijt in het plafond zonder dat het te veel hoofdruimte zou kosten, zo legt InsideEVs uit. Als oplossing hebben ze deze versteviging naar achteren verplaatst, achter het hoofd van de achterste passagiers – maar daar zit normaal het raam van de auto.

Niet al te lang geleden reden we in de nieuwe Volvo C40. Dit is de XC40, maar dan met een sportievere daklijn. De achterruit is misschien wel groot, maar hij ligt heel plat en komt daarom niet erg hoog. In de praktijk heb je een brievenbus om doorheen te spieken, en als je wat langer bent, heb je altijd een verkeerde kijkhoek om écht goed achter je te kijken.

De ingenieurs van Polestar stonden voor de keuze, zo vertelt het merk aan InsideEVs, een piepkleine achterruit plaatsen of het glas helemaal weglaten. Ze kozen voor het laatste en plaatsten een camera achterop en een schermpje als binnenspiegel. Niet alleen de Polestar 4 (die deze week in productie is gegaan), maar ook de toekomstige Polestar 5 heeft geen achterruit.

Waarom je de achterruit van Polestar niet gaan missen

Het zou gek zijn als Polestar een volwaardige achterruit weg zou laten, maar aangezien toch een flauw doorkijkje was geworden, zul je hem toch niet missen. Hoe goed de camera werkt als binnenspiegel bij Polestar, moeten we nog ervaren. Bij andere merken is het vooral even wennen aan het perspectief; je ziet diepte toch net even anders dan in het echt.

Reacties

  • Mike heeft op 21 november 2023 geschreven:

    Ik rijd regelmatig met voertuigen met cameraspiegels en merk altijd dat de monitoren niet handig zijn met een bril voor veraf,
    Het zicht op de monitor is gewoon niet scherp door de combinatie monitor/bril.
    Leesgedeeltehelpt niet want d monitoren zitten in het bovenste deel dan zicht/bril

    Reageer
  • Chris heeft op 17 november 2023 geschreven:

    Belachelijk en juist onveilig, je ziet zo achter je rijdende auto’s minder goed en kunt daar ook geen rekening mee houden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)