Soms zijn er van die technische vondsten waar je eigenlijk niets aan hebt. Een leuke gadget, maar je gaat er niets mee doen. Of nog erger: het heeft geen toegevoegde waarde. Night Vision bijvoorbeeld. Of de vingerafdrukscanner. En misschien wel het ergste: geen zijspiegels maar camera’s. Bij Polestar gaan ze een stapje verder en halen de achterruit weg, zodat je helemaal afhankelijk bent van de achteruitrijcamera.

En daar zit probleem, want die camera’s werken niet goed genoeg. Nu moeten we meteen even duidelijk aangeven dat de Polestar 4 de auto zonder achterruit is en de problemen doen zich voor op de Polestar 2, een model dat wél is voorzien van een achterruit. Dus het is dus niet de volmaakte storm, maar het geeft wel aan dat we ons moeten afvragen of je zo enorm afhankelijk wil zijn van techniek.

Wat is er dan precies mis met de Polestar achteruitrijcamera?

Wat is er nu precies aan de hand? Polestar moet in de VS 28.617 Polestar 2’s uit de periode 2021 tot en met 2025 terugroepen. De camera’s zelf zijn op zich wel goed, maar de software die ze aanstuurt niet. Wanneer deze storing zich aandient, kan de bestuurder de achteruitrijcamera’s niet gebruiken en is deze aangewezen op de achteruit. Gelukkig is die bij dat Polestar-model nog wel aanwezig.

Polestar 2 grijs (2024) zijkant links achter schuin

Het is geen eenvoudige update die ‘over the air’ kan worden uitgevoerd. Dat heeft Polestar namelijk al geprobeerd aan het begin van dit jaar en dat werkte niet echt. De Polestar-eigenaren moeten naar de dealer toe om de software aan te passen om te voorkomen dat de camera’s kunnen uitvallen. Het is dus echt een terugroepactie.

De verkoopcijfers van de Polestar 2 zullen niet zakken hierdoor

Voor de context: dit speelt zich af in de VS, waar achteruitrijcamera’s verplicht zijn op nieuwe auto’s. Ook is de veiligheidswaakhond (de NHTSA) erg streng en kan die fabrikanten aansturen tot het ondernemen van terugroepacties. Polestar hoeft niet bang te zijn dat Amerikanen massaal stoppen met het kopen van de Polestar 2, want het model is namelijk uit het leveringsprogramma gehaald na de invoering van de importtaksen. Toch een Tesla-concurrent minder op de markt.

Lees ook: Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Polestar is niet het enige merk dat last heeft van problemen met de achteruitrijcamera. Chrysler, Dodge, Ford, Hyundai, Jaguar en Land Rover hebben soortgelijke issues gehad en inmiddels opgelost. Bij de meeste van die merken heb je nog een achterruit, alhoewel de nieuwe Jaguar Type 00 ook een dergelijk middel moet ontberen. Dat model is nog niet leverbaar, de Polestar 4 wel. Bij de Polestar 5 zal de achteruit ook schitteren door afwezigheid.

6 reacties op “Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem”

  1. Achteruit moet blijven bestaat indie er een auto op jou komt gevlogen kan menbaltijd nogbteageren en achteruit camera moet zeker blijven ik kan die missen rij nu 12 jaar met Toyota maar geen camera achter moet ik de auto ook niet meer

  2. Tja, daar zit je dan met een leesbril. Dat telefoonscherm dat achterruitspiegel speelt, dat kun je niet lezen.
    En waarom zet je dat ding nog steeds middenin het plafon?? Hé hebt toch GEEN ACHTERRUIT? Zet het naast de snelheidsmeter, dan werkt het leesvenster in de bril ook me er.

  3. Zonder achterruit worden de files langer. Ik kijk altijd door een auto heen naar de remlichten van de auto daarvoor of de auto daarvoor. Om zo beter te kunnen anticiperen op het gedrag. Dat zorgt voor een rustiger rijgedrag, minder harmonika-rijden en dus minder files en ook de kans op ongelukken wordt kleiner.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear