Afgelopen weekend behandelden we de leukste elektrische auto’s. En ja, die zijn er wel degelijk. De sceptici zullen het geluid missen en dat mag. Elektrische auto’s zijn vaak wat saaier omdat automerken zich vooral richten op de grote massa. Of een medium crossover nu een elektromotor of benzinemotor heeft: ze zijn over het algemeen een tikkeltje saai om te rijden. Het is tijd voor meer sportieve elektrische auto’s, en Polestar speelt daarop in met de deels geel gekleurde ‘Arctic Circle’-modellen.

Dat ‘Zweedse’ zal bij sommigen als een rode lap bij een stier werken, want Polestar maakt zijn auto’s in China én is eigendom van het Chinese Geely. In dat kader bezien is de in België geboren en in Monaco woonachtige Max Verstappen ook geen Nederlander, maar dat terzijde. Er zijn extra sportieve modellen van de Polestar 2, Polestar 3 en Polestar 4. De benaming is verwarrend, want Polestar benoemt de modellen op basis van introductievolgorde. Waarom dat zo is, weet niemand.

Zelfde aanpak voor alle drie de modellen

Alle modellen zijn op dezelfde wijze aangepakt. Het heeft dus niet echt veel zin om ze stuk voor stuk te behandelen. Mocht je niet weten welke Polestar Arctic Circle Edition welke is, dat had Polestar ook wel voorzien. Daarom is op elke auto een nummer te zien dat correspondeert met de naam van de auto. We hadden het zelf niet makkelijker kunnen bedenken. Of wacht, jawel, door logische namen te bedenken.

Polestar 2, Polestar 3 en Polestar 4 Arctic Circle Eidtion geel wit (2025) zijkant links voor rijdend door sneeuw

De auto’s zijn ontwikkeld en omgebouwd door Joakim Rydholm, de grote baas van de Polestar Driving Dynamics-afdeling. Rydholm heeft er zelf een uiterst succesvolle rallycarrière op zitten, dus is het logisch dat de modificaties daarbij aansluiten. Alle drie de modellen hebben wielen van OZ Racing (geweldige putdeksels, trouwens), een op drie manieren instelbare Öhlins-schroefset en lekker grove Pirelli Scorpion-sneeuwbanden met spikes.

Polestar Arctic Circle is een beetje als die broek met die zakken aan de zijkant

Maar er is meer: spatlappen (waar zijn die gebleven tegenwoordig?), een rek op het dak met wat koffers (geen idee wat erin zit) en natuurlijk de nodige verlichting Hoewel je met het noorderlicht en de dagrijverlichting voldoende hebt, ziet het er gewoon heel cool uit. Een beetje als die broek met die zakken aan de zijkant die je altijd aantrekt als je gaat garage gaat opruimen. Het ziet er stoer uit, ze zijn veelzijdig, en toch gniffelt iedereen als je voorbijloopt.

Lees ook: Zoveel gaat de actieradius van EV’s erop achteruit tijdens lange ritten in de winter

Dan rijst natuurlijk de vraag: kunnen we deze speciale Polestar Arctic Circle Editions dan ook kopen of leasen? Nee, dat nog niet. Volgens de nieuwe Polestar-CEO Michael Lohscheller onderstrepen deze modellen het feit dat Polestar heel erg sportief is (of in elk geval wil sportief wil zijn). Ze zullen alle drie in actie komen in het voorprogramma van de FAT Ice Race in Zell Am See (Oostenrijk).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)