Even een kleine rorschachtest. Kijk even naar het logo van Polestar. Waar doet het je aan denken? Een poolster, misschien? Nee, volgens Citroën is het een kopie van dat van hen. En hoewel de logo’s misschien niet écht op elkaar lijken, gebruiken ze wel min of meer dezelfde onderdelen. Herschik het logo van Polestar, en je krijgt het Citroën-logo. Daarom daagde het Franse concern Polestar voor de rechter. Het is lastig om het woord ‘protectionisme’ niet in de mond te nemen bij dit verhaal.
De rechter stelt Citroën niet volledig in het gelijk. In het kort komt het erop neer dat de koper van een Polestar genoeg op de hoogte zou zijn en niet de twee merken door elkaar zou kunnen halen. Wel zou Polestar meeliften op de naamsbekendheid van Citroën. Daarom moet Polestar 150.000 euro betalen aan het Franse merk en wordt ze een verkoopstop van zes maanden opgelegd. Het klinkt wat vaag, maar de Franse website van Polestar is inderdaad nu van het internet verdwenen.
Polestar is verboden in Frankrijk, voor nu
Wie nu naar de website van Polestar in Frankrijk wil gaan, krijgt geen website te zien, maar slechts de volgende melding in twee talen: ‘Toegang tot de Polestar-website is niet mogelijk voor het Franse publiek door restricties op het gebruik van Franse handelsmerken n°016898173 en n°01689532. Als u assistentie nodig hebt, zijn we bereikbaar op +800-70708822.’ Wat er gebeurt als de zes maanden zijn verstreken, moet nog blijken.
Polestar in Nederland
In Nederland mag Polestar wel gewoon zijn gang gaan, net als in veel andere landen. De Polestar 2 zie je zo nu en dan al rijden. De Polestar 1 is (en blijft – er worden er maar 1.500 van gemaakt) een stuk zeldzamer. Na Polestar staat nu ook dat andere zustermerk van Volvo, Lynk & Co, op het punt gelanceerd te worden. Bij dit merk sluit je een abonnement af op een auto dat per maand opzegbaar is. Vooralsnog zijn er bij dit merk geen andere automerken die dwarsliggen.
Reacties