Zelfs de politie moet zich aan bepaalde regels houden, ook tijdens een spoedrit. Zo mogen agenten maximaal 40 km/u te hard rijden op de snelweg. En volgens voorzitter van de politievakbond ACP Gerrit van de Kamp komen dienders daarom in de knoop met de verlaging van de maximumsnelheid. De politie zou zelfs te laat ter plaatsen kunnen zijn omdat ze niet snel genoeg kunnen rijden.

Van de Kamp zegt tegen BNR: ‘Dat kan ertoe leiden dat onze aanrijtijden langer worden of dat de hulpdiensten niet op tijd bij een ongeval kunnen zijn.’ Woordvoerders van Ambulancezorg Nederland en de brandweer voorzien hier geen problemen mee. De ambu’s rijden vooral korte ritten en hebben daarom geen last. Brandweerauto’s gaan gemiddeld überhaupt niet harder dan 80 km/u.

Door de verlaging naar 100 km/u kunnen de politieauto’s tussen 06:00 en 19:00 maar 140 km/u rijden. Na 19:00 uur mag er op bepaalde plaatsen nog wel 130 km/u gereden worden in Nederland. Op de 130-wegen mocht de politie dus eerst 170 km/u rijden. CDA-Tweede Kamerlid Joba van den Berg is het eens met de ACP. Hij wil dat dit gemonitord gaat worden en zal schriftelijke vragen gaan stellen.

Reacties

  • richard heeft op 3 december 2019 geschreven:

    hoeft niet dan mogen ze hrder tijden schtervolging

    Reageer
  • Jaap willems heeft op 25 november 2019 geschreven:

    Haha, wat een kul allemaal, ze leggen die regels zich zelf op!!!!
    Ik ben zelf al 20jrambulancechauffer. En ik kan u vertellen dat wij hierin noord-Brabant soms aan aanrijtijden hebben van ongeveer 30min…
    En dan roepen dat het geen invloed heeft!!!

    Reageer
  • Willem Wunderink heeft op 20 november 2019 geschreven:

    Het verschil in reactietijd zal niet echt schokkend zijn, dat lijkt me overdreven. Maar het lijkt me wel relevant bij een achtervolging, daar houden ze zich nu toch ook niet aan die 40+ ? Dat hoop ik in ieder geval niet!!
    Wat een gesukkel toch in Nederland met al die regeltjes. We doen onszelf de das om met het braafste jongetje van de klas te willen zijn, of het nu gaat om snelheid, stikstofuitstoot, bodemvervuiling, cookies, kledinglabels of wat voor andere onbenulligheden dan ook: er wordt van alles bedacht, met de beste intenties, maar het leidt alleen maar tot idiote regeltjes met (door ondeskundigheid) onvoorziene negatieve bijwerkingen,

    Reageer

Laat een antwoord achter aan richard Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear