
Als je in Nederland extra zuinig bent op je auto, dan wil je het liefst benzine zonder ethanol tanken. In principe kunnen de meeste moderne auto’s de E10 met ethanol gewoon hebben, maar als je je blik koestert, dan wil je die extra centjes wel uitgeven. Het probleem is dat je dan ongeveer 20 cent per liter meer kwijt bent, omdat je dan verplicht bent Euro 98 te pakken. In Duitsland hebben ze nog een smaakje: Euro 95 zonder ethanol. Die is stukken goedkoper dan de E5 die we hier kennen. En dat is het probleem.
Het is niet voor niets dat we in Nederland aan de E10 zijn gegaan. De brandstof met ethanol zorgt voor minder CO2-uitstoot en dat is iets wat we heel graag willen in Europa. Maar aangezien de Euro 95 zonder ethanol (daar Super E5 genoemd) daar maar zo’n zes cent duurder is, kiest het grootste deel van de Duitsers die brandstof. Het scheelt maar zo’n 3 euro per tank, dus wat zou jij doen?
De Super E5 is te populair in Duitsland
Volgens de Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle is 67,5 procent van de geleverde benzine de Super E5. Slechts 27,4 procent tankt Euro 95 met E10 en 5,1 procent tankt Super Plus. Dit is bijvoorbeeld Shell V-Power of benzine met een nog hoger octaangetal. Momenteel zijn Duitse tankstations verplicht om nog E5 aan te bieden. Er zijn dus tankstations waar je wel Super E5 hebt maar geen E10.
De Duitse ANWB, de ADAC, vindt het onzin dat mensen de duurdere E5 kiezen. Volgens deze organisatie kunnen vrijwel alle auto’s vanaf bouwjaar 2011 op E10 rijden. ‘Toch tanken veel mensen bij twijfel onnodig de duurdere en klimaatschadelijke Super E5’, zegt de ADAC volgens Duitse krant Tagesschau. Deze issue speelt overigens al langer, maar de ADAC blijft volhouden.
E10 verplicht, dus E5 kan bij sommige pompen verdwijnen
De ADAC vindt dat E10 verplicht moet worden bij tankstations: ‘Als eerste stap zou deze eis daarom moeten worden overgezet naar Super E10.’ Voor tankstations die zowel E10 als E5 hebben, verandert er dan weinig. Maar kleinere pompen die maar ruimte hebben voor één smaakje 95, zullen dan de E5 laten vallen. Je hebt dan waarschijnlijk Euro 95 E10 en Euro 98 E5 in de aanbieding.
Lees ook: Waarom het prijsverschil tussen Euro 95 E10 en Euro 98 E5 zo groot is
Het wisselen van de verplichte brandstof zou een goede eerste stap zijn, maar de Duitse ANWB sluit strengere maatregelen niet uit: ‘En als dat niet voldoende is, zullen we verdere, misschien zelfs strengere, stappen moeten overwegen. Het gaat ook om andere, klimaatvriendelijkere alternatieven die bij tankstations beschikbaar moeten zijn en door consumenten geaccepteerd moeten worden.’
Super E5 bevat tot 5% ethanol.
Super E10 bevat tot 10% ethanol.
Begin van het artikel klopt dus al niet, door het statement te malen dat Super E5 geen ethanol bevat.
Volledig eens met alle bovenstaande Tank , zeker met de motor , maar ook met de auto altijd V-Power dan wel 100 octaan ( Duitsland ) Kom verder op 1 liter En veel zuiniger Kom ook veel in Zwitserland Daar zijn gelukkig geen toevoegingen Afschaffen het gebruik van E 10 Heeft geen enkel zin Dat wat er zogenaamd verbeterd voor het milieu word teniet gedaan door het veel hogere gebruik De grond kan beter gebruikt worden voor het verbouwen van voedsel Kwa prijs heb ik het ervoor over Snap alleen niet de verschillen in een zogenaamd 1 Europa Nu in Slovenië E95 kost niet 1,42 per liter Net V- Power met ( 100 octaan ) getankt voor 1,60 Iets waarvoor in Nederland rond de 2,30 gevraagd word Het gaat net als met alles , alleen om geld ( in Nederland )
Ik vraag me echt af wat de totale impact op de CO2-uitstoot is. En dus niet lokaal bekeken, maar mondiaal…CO2-uitstoot is immers (in tegenstelling tot roet/fijn stof bvb.) hoofdonderdeel van een mondiaal broeikasprobleem. Welk verschil zal die brandstofkeuze hier in een paar Europese landen écht maken ??
Ik woon in Duitsland
Rijd een toyota corolla verso 1.8
Inhoud van mijn tank is 45 liter
Als ik e10 tank rijd ik 150 km minder op een tank als met e5.
Buiten dat het beter is voor de auto. Verhoogd het mijn reikwijdte aanzienlijk.
Ik wil best e10 tanken maar iets zegt me dat het bullshit is. Die 150 km extra kosten ook weer brandstof die ook het milieu in geblazen worden.
Waar ligt het werkelijke omslag punt.
Reparaties etc die onderdelen moeten ook weer opgeruimd worden even als de bio die gewonnen moet worden.
Laat ze is met eerlijke en harde feiten komen. Waarbij alles mee word genomen.
Het is niet alleen de uitstoot maar een complete calculatie
200%mee eens. Rijden op alleen e10 is slecht voor iedere auto en heeft een meer verbruik natuurlijk hangt het ook af van het rechter voetje maar het is geen nieuws dat je met brandstof zonder toevoeging je zuiniger rijdt.
Het geleuter van die woke club ben ik zo langzamerhand schijt ziek aan het worden
Het
CO2 is een verdienmodel aan ’t worden.
Iedereen weet toch dat je op een liter diesel het verst komt.
En dat dat het minste CO2 uitstoot.
Dit is gewoon te raadplegen op de site vd RDW waar iedereen bij kan.
Weten jullie dat erbij auto’s van 2021 een blackbox gemonteerd is af fabriek.
Deze moet het gemiddelde brandstofverbruik registreren over een jaar.
Dat samen met kilometerstand die in een jaar gereden wordt bij APK noteren.
Dit wordt nu dus meer dan een jaar al gedaan bij de auto’s vanaf 2021 bij APK keuring.
Met de waarde vd brandstofsoort weet men precies wat de gebruiker werkelijk aan CO2 uitstoot…..
Kassa met al die benzine auto’s.
E10 is Prima. Inmiddels al 210.000km probleemloos. Bestuurders die zeggen op E5 kom je verder op 1 tank. Dat kan misschien wel zo zijn. Maar E10 is iets goedkoper en kan je ook meer tanken. En kom je gegarandeerd verder. En je rechtervoet blijft ook belangrijk.
Ik heb al wel 20 auto,s gehad van verschillende merken…………ik heb het verschil in verbruik bij 95 of 98 nooit echt ondervonden……..laat staan 150 km, wat een bullshil gelul dat echt weer uit Nederland komt
De ‘mening’ van een automobielclubje moeten ze maar aan hun leden opdringen maar val anderen daar niet mee lastig.
ADAC is net zo kortzichtig als EU : de CO2 uitstoot in EU verminderd weliswaar met E10, maar alleen al dit jaar is in zuid- Amerika de grootte van NL afgebrand ( is hoge CO2 uitstoot) om gewassen voor bio- ethanol te verbouwen. De wereldwijde uitstoot verminderd dus helemaal niet : alleen regionaal, maar stijgt elders. Penny wise, pound foolish beleid
Toen ik een tijdje geleden voor de APK moest en m’n monteur vertelde dat ik vorig jaar, tijdens een lange rondrit door Turkije overal 95 E5 kon tanken, haalde hij opgelucht adem. Hij is, en dan zeg ik het netjes, absoluut geen fan van E10.
Als monteurs daar zo naar kijken en gezien de vele andere reacties hier, dan blijf ik lekker E5 tanken, liefst in 98 of hoger.
Och. Monteurs zoeken ook altijd gewoon naar simpele verklaringen voor complexe problemen. Het zijn geen chemici. Ze beweren ook geregeld dat benzine van merk X beter is dan van merk Y, ook al komt die benzine uit precies dezelfde opslag.
E10 heeft maximaal 10% ethanol, maar vaak zit er veel minder in.
Eeehm dat is gewoon bewezen hoor, dat de kwaliteit van brandstof per station verschilt. Dat zit hem in de toevoegingen die ze zelf doen.
Als je E10 tankt , en je auto staat lang stil krijg je lekkage aan het motor blok, dat kost dik geld, ik tank altijd E5 de motor loopt zuinig, het is prima voor de motor, en het rijdt geweldig, dan praten ze over uitstoot dit lossen ze nooit op, wat denk je van elektrische auto’s, straks bult accu’s. Als ik in het buitenland kijk, laten ze de olie gewoon op zand lopen en nieuwe olie e weer in, in heel de EU moeten we luisteren wat ze vertellen. Enrico
Doe mij maar gewoon super plus 98.
Geen doorgeroeste tank, geen sludge in je tank, geen injectierubbers die verkruimelen, meer power, en zuiniger.
Maandag nog getankt in Gronau voor 1.79.9 euro, dus ook nog eens minimaal 30 cent de liter goedkoper dan hier.
En de aarde?
Nou, die gaat toch wel naar de kloten, en dat komt echt niet door de auto s en de motoren…
Zolang ze hier nog denken dat een koe vervuilender is dan een vliegtuig, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Raken de ethanol aan de straatstenen niet kwijt.
Dus milieuvriendjes moet helpen om die
agressieve zooi kwijt te raken.
Heb intussen de. derde brandstofpomp gemonteerd op mijn Mercedes 500 sl vast gerot plus roest vorming in de tank voortaan tank ik de duurdere 102
Verleden maand prima geholpen door de ANWB. Toen ik vertelde, dat ik nog steeds E5 tank, zei hij letterlijk: verstandig want E10 is blubber!!!
Met benzine zonder ethanol, met 5% ethanol en 10% ethanol, rijdt je respectievelijk 0%, 5% en 10% minder kilometers. Dus netto resultaat CO2-besparing? NUL!!! De energietransitie naar 100% is een puur politieke en duizenden miljarden en automotoren verslindende droom.
Ik zie overal dat E10 de co2 uitstoot verlaagd, maar iets klopt er niet, want van ethanol staat bekend dat je er meer van moet gebruiken dat betekend ook meer lucht, dus nagenoeg meer co2 uitstoot per gereden kilometer. Ja zeggen de milieu wappies dan maar ethanol word gemaakt van planten die al de co2 hebben verbruikt dus dan heb je een soort net zero. Maar hoe maak je dan ethanol? Daar is ook energie voor nodig en wist je dat veel ethanol afkomstig is van kunstmest word gebruikt en zelfs ook gezonde bossen voor worden gekapt. Dat moet ook allemaal verwerkt, vervoerd en gemixed worden. En als je een boodschappen wagentje heb (lees korte kleine afstanden en ook geen lange afstanden) of een plugin hybride die daadwerkelijk veel aan de stekker hangt, trekt deze vorm van benzine ook nog veel water aan met alle gevolgen die daarbij behoren. Dus benzine is al een kostbaar goedje, maar de extra handelingen tijdens het hele process, en dat je eerder aan de pomp moet staan, is voor mij eerder een financiële motivatie dan werkelijkheid.
Nee. Ethanol bevat 30% minder energie. Als je dus 5% meer ethanol gebruikt ga je 1.5% minder ver komen. Die overige 3.5% heb je dus schoner gereden.
Ik lees weer veel onkunde. Er zit heel veel tussen de oren van mensen en weten niet waar ze over praten.
Ik tank altijd super plus dus de E5 en ik heb een Peugeot van 2003 mijn zoon auto monteur bij BMW zei dat het beter was want die Ethanol is grote rotzooi ook voor de nieuwe motoren en het klopt de auto loopt gewoon beter en van meerdere monteurs en keurmeesters heb ik dat nu gehoord de E5 is gewoon beter dus daarmee wil ik zeggen die de brandstof weg de E5 willen weg hebben liegen voor hun eigen beurs en laten zich omkopen zoals alles in Europa omkoopbaar geworden is en dat is de schuld van de EU daar moeten we uit met hun kut regeltjes
Wat doe jij met de punten en komma’s? Daar moet je een flinke stapel van hebben.
🤣
Precies mijn gedachte toen ik het las! Klimaatreligie, het maakt niet uit hoe slecht de transitie is voor mens dier en milieu als het er maar doorgepropt kan worden. En van ADAC tot ECB bemoeien zich er ver buiten hun boekje mee.
Met steeds meer hybride auto’s die veel elektrische kilometers rijden is de E10 met ethanol die bij weinig gebruik in water veranderd funest voor je motor.
Ik kies zo mogelijk voor E5, en dan voeg ik ook nog ethanol neutralizer toe. Ik heb al genoeg ellende gezien van die ethanol.
Voor een paar cent per liter wil jij dus de wereld kapot maken? Wat een egoïstische zak ben jij dan.
Geloof toch niet in die propaganda van “de wereld kapot maken”, manmanman
Dat E95 schadelijker voor het milieu zou zijn dan E10 is natuurlijk volslagen onzin. Wel zorgt het ‘kweken’ van de bioethanol voor E10 ervoor dat landbouwgrond, die primair voor voedselproductie bestemd zou moeten zijn, misbruikt wordt voor brandstofproductie. Daarom tank ik zoveel mogelijk E95. Dan krijg je ook nog eens iets meer energie, ethanol levert per liter minder energie dan benzine waarmee het prijsverschil weer vereffend wordt.
E10 is slecht voor het klimaat omdat hiervoor tropisch regenwoud moet wijken. Dus geen E10 tanken als wilt dat. amazonien in 100 jaarnog bestaat!
Dus een automobiel organisatie maakt de dienst uit? Gaat de ANWB dat straks óók in Nederland bepalen? Dacht altijd dat dergelijke organisaties er juist voor de automobilisten waren of zijn die klimaatdrammers daar ook geïnfiltreerd?
Precies wat ik dacht.
Het verbruik van E10 is hoger dan E5. Verder tanken vele consumenten nog steeds E5 omdat dit beter blijkt te zijn voor de motor ( smeer en verbrandings eigenschappen) Ik woon als 35 jaar in Duitsland maar hoor en lees niets, dat E5 hier eruit gaat hoor.
Volgens mij heb ik een jaar of twee geleden juist gelezen dat de E10 er in Duitsland helemaal uit zou gaan, omdat de overheid vindt dat je geen voedselbronnen moet gebruiken voor brandstof, zolang er honger in de wereld is. Is daar wel wat over te vinden in de Duitse pers?
Zwaar achterhaald issue dat helemaal niet relevant meer is.