
Toen Porsche besloot om een viercilinder in de Cayman en Boxster te leggen, haalden ze de 718-naam uit het vet. De 718 was een succesvolle racer uit het verleden met, inderdaad, een viercilinder. Een futiele poging om ons gerust te stellen, want met het verscheiden van de zescilinder boxermotor kon het merk rekenen op een hoop kritiek. Gelukkig beginnen ze nu een beetje terug te krabbelen in Stuttgart. Het merk introduceert de tweede uitvoering van deze generatie 718, met een volwaardige zescilinder. Zullen we die onnodige viercilinder-718 dan ook maar schrappen?
Ze heten voluit de Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0, nog even met de driecijferige toevoeging, dus. Het herkenningspunt bevindt zich onderaan de bumper, want bij de oude GTS zaten de twee pijpjes knus bij elkaar, en nu gunnen ze elkaar wat meer ruimte. Het is dezelfde 4,0-liter boxermotor als in de GT4 ligt, maar dan met 20 pk minder. Het vermogen van 400 pk ligt alsnog 35 pk hoger dan dat van de uitgaande GTS, die een 2,5-liter turbo-viercilinder had. De GTS 4.0 krijgt altijd een handbak.
Specificaties Porsche 718 Cayman GTS 4.0
De 0-100-tijd is 4,5 seconden en de topsnelheid is 293 km/u. De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 gaat hiermee 0,4 seconden sneller naar de 100 dan de oude versie met handbak, maar 0,3 seconden langzamer dan de PDK-versie daarvan. Volgens Porsche draait de motor moeiteloos 7.800 tpm. Wanneer het gaspedaal niet veel van de zescilinder vergt, schakelt hij twee van zijn cilinders uit om het verbruik wat te verlagen.
De 718 Cayman GTS 4.0 kost minimaal 137.200 euro en de 718 Boxster GTS 4.0 kost ten minste 139.300 euro. De viercilinder modellen kostten respectievelijk 115.000 en 117.500 euro. Een koopje, want bij de oude GTS betaalde je 28.750 euro per cilinder en nu slechts 22.866 euro. Het Sport Chrono-pakket is standaard en zoals gezegd is een PDK vooralsnog niet leverbaar in de nieuwe GTS 4.0.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
