Toen Porsche besloot om een viercilinder in de Cayman en Boxster te leggen, haalden ze de 718-naam uit het vet. De 718 was een succesvolle racer uit het verleden met, inderdaad, een viercilinder. Een futiele poging om ons gerust te stellen, want met het verscheiden van de zescilinder boxermotor kon het merk rekenen op een hoop kritiek. Gelukkig beginnen ze nu een beetje terug te krabbelen in Stuttgart. Het merk introduceert de tweede uitvoering van deze generatie 718, met een volwaardige zescilinder. Zullen we die onnodige viercilinder-718 dan ook maar schrappen?
Ze heten voluit de Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0, nog even met de driecijferige toevoeging, dus. Het herkenningspunt bevindt zich onderaan de bumper, want bij de oude GTS zaten de twee pijpjes knus bij elkaar, en nu gunnen ze elkaar wat meer ruimte. Het is dezelfde 4,0-liter boxermotor als in de GT4 ligt, maar dan met 20 pk minder. Het vermogen van 400 pk ligt alsnog 35 pk hoger dan dat van de uitgaande GTS, die een 2,5-liter turbo-viercilinder had. De GTS 4.0 krijgt altijd een handbak.
Specificaties Porsche 718 Cayman GTS 4.0
De 0-100-tijd is 4,5 seconden en de topsnelheid is 293 km/u. De Porsche 718 Cayman GTS 4.0 gaat hiermee 0,4 seconden sneller naar de 100 dan de oude versie met handbak, maar 0,3 seconden langzamer dan de PDK-versie daarvan. Volgens Porsche draait de motor moeiteloos 7.800 tpm. Wanneer het gaspedaal niet veel van de zescilinder vergt, schakelt hij twee van zijn cilinders uit om het verbruik wat te verlagen.
De 718 Cayman GTS 4.0 kost minimaal 137.200 euro en de 718 Boxster GTS 4.0 kost ten minste 139.300 euro. De viercilinder modellen kostten respectievelijk 115.000 en 117.500 euro. Een koopje, want bij de oude GTS betaalde je 28.750 euro per cilinder en nu slechts 22.866 euro. Het Sport Chrono-pakket is standaard en zoals gezegd is een PDK vooralsnog niet leverbaar in de nieuwe GTS 4.0.
Reacties