Sinds de Porsche Boxster en Cayman hun zescilinders inwisselden voor viercilinders en een dubieuze 718-connotatie aangemeten kregen, ontbrak het niet aan snelheid, maar aan karakter. Maken de Porsche 718 Cayman GTS en 718 Boxster dit goed?
Misschien, maar niet omdat ze een zescilinder krijgen. De 2,5-liter boxermotor krijgt een nieuwe inlaat en een ‘geoptimaliseerde’ turbo. Wat dat dan ook mag betekenen. Het vermogen groeit met 15 pk naar 365 pk en het koppel staat op 430 Nm. Beschikbaar in het brede toerenbereik van 1.900 en 5.000 tpm. Zei er iemand diesel?
Sneller dan de oude GT4
De 718 Boxster en 718 Cayman GTS met PDK en het Sport Chrono-pakket accelereren in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is 0,3 seconden sneller dan de oude Cayman GT4 (met 385 pk en een ‘zware’ zescilinder). De topsnelheid van de GTS’jes is 290 km/u. Bij de GT4 is dit trouwens 295 km/u. Wederom is de nieuwe 718 dus op papier de betere keuze. Maar het blijft een viercilinder…
Wegligging
De GTS-modellen van Porsche hebben de gewoonte om de beste keuze te zijn. Sneller en sportiever dan de instappers, maar niet zo hard en spartaans als de GT-uitvoeringen. De koets licht 10 millimeter lager bij de grond en Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel en Porsche Active Suspension Management (PASM) zijn allemaal standaard.
Hoe herken ik de Porsche 718 Cayman GTS?
Beide modellen herken je aan een nieuwe bumper en donkere koplampen en achterlichten. Zwarte uitlaatpijpen, zwarte velgen en de zwarte onderzijde van de achterbumper zijn ook kenmerkend voor de GTS-modellen.
Wat kosten de 718 GTS-modellen?
De 718 Boxster GTS met PDK kost minimaal 109.300 euro en dichte versie 107.300 euro. De handgeschakelde versies zijn iets duurder (omdat uitstoot) en kosten 113.565 voor de Boxster en 112.565 voor de Cayman. Oh, en de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 krijgt volgens de geruchten wél een zescilinder.
Reacties