Mentaal hadden we het hoofdstuk van de 718 met een benzinemotor al afgesloten. De Cayman GT4 RS was een mooi passend einde voordat de kleinste sportauto van Porsche zich overgaf aan de elektrificatie. Maar nee, afscheid nemen valt niet mee, ook niet voor Porsche. Daarom komen ze met nog een RS-versie van de 718. Dit is de Porsche 718 Spyder RS – en hij is góéd.
Normaliter als je een cabrioversie van een coupé maakt, dan moet je met wat compromissen leven. Het gewicht neemt meestal iets toe en de prestaties nemen af. Daarvoor krijg je wel een gezonde dosis vitamine D voor terug. Maar bij deze 718 Spyder RS flikt Porsche het om het gewicht af te laten nemen. Het is maar 5 kilo, maar toch.
Geen automatisch dak
Het gewicht blijft in de perken vanwege de softtop. Niet alleen ontbreekt een automatisch mechanisme; het mechanisme ontbreekt in z’n geheel. Je moet de softtop helemaal handmatig losmaken en achterin leggen. Het dak bestaat uit twee delen en als je alleen het bovenste deel monteert, heb je alleen een zonnescherm, maar wel open zijkanten.
De Porsche 718 Spyder RS is overigens niet zo licht als – we noemen maar iets – een MX-5. Het totaalgewicht is 1.410 kilo, maar daar staat wel 500 pk tegenover. Net als de GT4 RS leent de Spyder de zescilinder van de grotere 911 GT3 RS. Deze turboloze 4,0-liter boxermotor wordt pas bij 9.000 toeren door de begrenzer een halt toegeroepen.
Specificaties van de Porsche 718 Spyder RS
De prestaties dan. De 5 kilo minder (en zelfs nog eens 7,6 kilo minder als je de softtop in de garage laat liggen) doen weinig met de sprinttijden. De 0-100-tijd blijft 3,4 seconden en de 0-200-tijd van 10,9 seconden is ook ongewijzigd. Alleen de topsnelheid neemt af van 315 voor de GT4 RS naar 308 km/u voor de Spyder. Een handbak is helaas niet leverbaar, alleen een PDK.
Niet alleen het dak ontbreekt bij de Porsche 718 Spyder RS. Waar de GT4 RS een flinke steigerbouw heeft op de achterkant, krijgt de Spyder een subtiel spoilertje. Ook de lip onder de voorbumper is een stukje korter. Over de 911 GT3 Touring zei Porsche dat je het ontbreken van een achterspoiler pas merkt boven de 100 km/u – dus in Nederland hoef je je niet zo druk te maken.
Als kers op de taart mag je deze Porsche 718 Spyder RS ook met een Weissach-pakket bestellen. Hierbij krijg je meer koolstofvezel en je krijgt dan ook de optie voor lichtere magnesium wielen en titanium uitlaatstukken voor de uitlaat. Daarnaast kun je het dashboard laten bekleden met RaceTex, een soort alcantara. In juli moet de nieuwe Spyder RS verschijnen. De prijzen volgen binnenkort.
Reacties