Eerder omschreven we het als het ultieme doel in het leven: een Le Mans-racer met typegoedkeuring voor de openbare weg. Een betere combinatie van cool en exclusief ga je niet vinden. Plus, als je een paar miljoen neerlegt voor een auto, wil je er toch overal en altijd mee kunnen rijden?
Inherent aan de exclusiviteit is helaas wel dat straatlegale ex-racers bijzonder lastig vindbaar zijn. Met zekerheid kunnen we zeggen dat er in Japan een 962 rijdt en een 917K in Monaco. Een Porsche 908 zagen we nog niet. Het zal je flink wat moeite kosten, maar het is mogelijk.
De 3,0-liter achtcilinder produceert ongeveer 350 pk. Combineer dat met een gewicht van nog geen 600 kilo. Lekker voordelig in de wegenbelasting. Niet dat je daar veel rekening mee hoeft te houden bij een auto van 50 jaar oud.
Deze Porsche 908 kent een onstuimig verleden. De racer met platte achtcilinder verscheen 26 mei 1968 aan de start van de 1.000 kilometer van Spa. Vic Elford en Jochen Neerpasch mochten de racer bedwingen op een kletsnat circuit. Halverwege de race ging het mis – en Jochen vouwde de Porsche om een telefoonpaal.
Het ding verdween enige jaren in de opslag van Porsche en werd daarna verkocht aan een Zwitserse verzamelaar. Pas tientallen jaren later kocht een Amerikaanse Porsche-specialist de auto voor racer Bill Ferran. Specialist John Corson mocht de auto oplappen.
De vijf jaar durende restauratie begon in 1999. Bij de aankoop krijg je gedetailleerde foto’s van het proces. Met een flinke portie geluk vond hij de juiste motor in een oud IndyCar-project. De Porsche 908-10 kreeg ook zijn originele kleuren terug. En dat staat ‘m goed.
Op 24 of 25 augustus gaat de Porsche 908-010 onder de hamer tijdens een veiling van RM Sotheby’s in Monterey, Californië. De prijs? Wie zal het zeggen. De veilingmeester durft in ieder geval geen indicatie af te geven.
Reacties