
Een nieuwe uitvoering van de 911, dat is onderhand toch een semi-dagelijkse aangelegenheid? Klopt, maar deze keer gaat het om een feestversie ter ere van het vijftigjarig bestaan van Porsches iconische sportwagen. Een felicitatie is op z'n plaats.
Deze zogenoemde 911 50 is gebaseerd op de Carrera S, wat betekent dat hij een 3.8 met 400 pk achterin heeft hangen (0-100 km/u in 4,5 seconden, of 4,3 met PDK-transmissie). Hij krijgt de extra brede bips van de Carrera 4 mee, evenals een sportuitlaat en 20-inch velgen die verwijzen naar de bekende Fuchs-wielen van vroeger. Verder vind je op en aan deze 911 meesturende bi-xenon koplampen, PASM (Porsches actieve onderstel), flink wat '911 50' badges en diverse chromen accenten.
Het interieur is een aardige ode aan de allereerste 911, wat te zien valt aan de halfleren stoelen (volleer is optioneel) met het geruite 'Pepita' stofje van toen. De tellers hebben groene cijfers en er zijn wat geborstelde aluminium onderdelen, zoals de pook. Al met al moet het een warme Abraham-ambiance teweeg brengen.
De 911 50 is te krijgen in drie kleuren (nou ja, kleuren): zwart, geisergrijs en grafietgrijs. De laatste twee zijn uniek voor deze uitvoering. Porsche zal niet meer dan 1.963 exemplaren van deze jubileumeditie bouwen, en jij mag raden waar dat getal naar verwijst. Vanaf 23 september worden ze geleverd. De prijzen die Porsche Nederland momenteel opgeeft – 143.300 euro voor de PDK-versie, 144.300 euro met handgeschakelde zevenbak – zijn exclusief BPM en BTW. Doe even een grove rekensom om te bepalen of je het een fatsoenlijke meerprijs vindt ten opzichte van een gewone Carrera S (vanaf 126.900 euro, inclusief alle belastingen). Wij niet, maar ach, laat de jarige lekker gek doen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
