
Een nieuwe uitvoering van de 911, dat is onderhand toch een semi-dagelijkse aangelegenheid? Klopt, maar deze keer gaat het om een feestversie ter ere van het vijftigjarig bestaan van Porsches iconische sportwagen. Een felicitatie is op z'n plaats.
Deze zogenoemde 911 50 is gebaseerd op de Carrera S, wat betekent dat hij een 3.8 met 400 pk achterin heeft hangen (0-100 km/u in 4,5 seconden, of 4,3 met PDK-transmissie). Hij krijgt de extra brede bips van de Carrera 4 mee, evenals een sportuitlaat en 20-inch velgen die verwijzen naar de bekende Fuchs-wielen van vroeger. Verder vind je op en aan deze 911 meesturende bi-xenon koplampen, PASM (Porsches actieve onderstel), flink wat '911 50' badges en diverse chromen accenten.
Het interieur is een aardige ode aan de allereerste 911, wat te zien valt aan de halfleren stoelen (volleer is optioneel) met het geruite 'Pepita' stofje van toen. De tellers hebben groene cijfers en er zijn wat geborstelde aluminium onderdelen, zoals de pook. Al met al moet het een warme Abraham-ambiance teweeg brengen.
De 911 50 is te krijgen in drie kleuren (nou ja, kleuren): zwart, geisergrijs en grafietgrijs. De laatste twee zijn uniek voor deze uitvoering. Porsche zal niet meer dan 1.963 exemplaren van deze jubileumeditie bouwen, en jij mag raden waar dat getal naar verwijst. Vanaf 23 september worden ze geleverd. De prijzen die Porsche Nederland momenteel opgeeft – 143.300 euro voor de PDK-versie, 144.300 euro met handgeschakelde zevenbak – zijn exclusief BPM en BTW. Doe even een grove rekensom om te bepalen of je het een fatsoenlijke meerprijs vindt ten opzichte van een gewone Carrera S (vanaf 126.900 euro, inclusief alle belastingen). Wij niet, maar ach, laat de jarige lekker gek doen.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
