Als het weer een beetje meezit, kun je dat nauwelijks fraaier combineren dan met een Porsche 911 Cabrio. Je hoeft niet eens te rijden.

Het vereist een aantal handelingen. Eerst start je (links van het stuur, uiteraard) de motor. Grom! Links en rechts beginnen zich scheuren in de huizen af te tekenen. Mooi. Dan open je, met een druk op het knopje op de middentunnel, het dak. Dat blijft een indrukwekkend schouwspel van in- en uitschuivende delen, dat leuke vrouwen, maar vooral hun kinderen subiet in katzwijm doet vallen. Druk, op de middentunnel, op het knopje Sport. Dat voorkomt dat het start-stopsysteem de motor uitschakelt om brandstof te besparen. Druk dan op het aan de overkant van de pook gelegen, allerbelangrijkste knopje van de hele 911: dat met het plaatje van de twee uitlaten. Dat opent het vlinderklepje in de uitlaat en zorgt voor een nog vele malen overdonderender gedonder. Laat de hendel vooral in P staan en trap fors op het gaspedaal. GROAAAR! Geniet van het instorten van de zoëven ingescheurde gebouwen. Herhaal alle stappen in omgekeerde volgorde, stap uit, sluit de auto af en geniet thuis na van wat een prachtige dag was.

Je zou dit dagelijks kunnen herhalen; geen meter rijden en toch het gevoel hebben dat de aanschaf van die 911 je beste beslissing ooit is. We zouden je begrijpen; dat geluid, dat fenomenale geluid, je zou er genoeg aan kunnen hebben. Toch zou het een vergissing zijn. Rijden is namelijk zo’n beetje het enige dat deze 911 Carrera 4S Cabriolet nog beter doet dan herrie maken.

De 4 staat natuurlijk voor vierwielaandrijving en zorgt voor een eindeloze hoeveelheid grip. Niks voor de puristen, die het nog altijd jammer vinden dat de nieuwe 911 niet na elke bocht dwars op de rijrichting staat, maar jij kunt juist zo enorm genieten van de mateloze hoeveelheid stabiliteit die het systeem in elke denkbare omstandigheid biedt. Even een paar tikjes tegen de achterkant van het stuur (die dubbele-koppelingsautomaat pdk werkt briljant, maar jij ging voor de sound, toch?), de bak schakelt vlak voor de bocht terug en jij jubelt er volgas doorheen, zonder dat de carrosserie of het onderstel ook maar een krimp geeft. Oh, maak je geen zorgen: om je heen zullen de gebouwen nog steeds instorten. En omdat je natuurlijk open rijdt, zal de majestueuze boxer-pleurisherrie nóg harder naar je teruggalmen.

Het is een wonderbaarlijke auto, deze 911. Zelfs als je, zoals wij, niet onmiddellijk ademnood krijgt als je om het even welke platgeslagen Kever dan ook ziet, is dit er zo een die je hart als een dief in de nacht uit je lijf grist. Meer dan dit heeft niemand nodig. Zolang je maar, tussen alle volstrekt debiel geprijsde opties (welke imbeciel betaalt 468 euro voor een paar vloermatten?) die ene aankruist: die van de sportuitlaat. Hij kost een bezopen 2.800 euro, maar het zijn de beste euro’s die je ooit hebt uitgegeven.


Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet PDK



15/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,5 s

Top: 294 km/u

Verbruik: 9,2 l/100 km

Motor: 3.800 cc, zescilinder boxer benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 400 pk

Koppel: 440 Nm

Gewicht: 1.510 kg

CO2: 217 g/km



Prijs

NL € 150.000

BE € 128.381



Vonnis

Toch knap hoe Porsche het voor elkaar krijgt een model dat al duizend jaar bestaat telkens weer naar een hoger plan te trekken. Een terecht icoon

Reacties