
Wat kun je je van november 2022 nog herinneren? De 8 miljardste mens werd geboren, president Joe Biden ontmoette Xi Jinping en Porsche maakte in sneltreinvaart de 911 Dakar bekend. Het Duitse merk introduceerde het idee met deze jongen: een verhoogde 911 Carrera 4S die een vulkaan op klom. Nog geen week later kondigde Porsche een productieversie van de offroad 911 aan en weer een week later werd de 911 Dakar gepresenteerd.
Maar het begon dus bij de 911 hierboven. Die reed vorig jaar tot een hoogte van 6.000 meter en vond het toen wel welletjes. Later zag Porsche het record voor de hoogste afstand boven het zeeniveau waar een auto ooit geweest is: 6.694 meter. De verbouwde Porsche 911 had nu een doel en dus keerde het team terug naar de Ojos del Salado-vulkaan in Chili.
Porsche gaat voor het record bergbeklimmen
Wederom klom coureur Romain Dumas achter het stuur en zette koers op het topje van de ijsberg. Letterlijk, want hoewel een vulkaan doet denken aan hitte kan het bovenop de berg -30 graden Celsius worden. Tijdens de recordpoging kwam het niet zover – de koudste temperatuur die het team heeft gemeten, is -20 graden Celsius. Valt best mee, toch?
Voor de recordpoging zijn er twee 911’jes verbouwd die liefkozend ‘Doris’ en ‘Edith’ heten. Uiteindelijk komt Edith het verst en scherp het record aan met een hoogte van 6.734 meter. Hoger kon ook niet, legt Dumas uit: ‘Het was een geweldig gevoel om te rijden waar geen andere auto ooit geweest is. We bereikte een punt waar we het echte toppunt behaalde – we konden niet hoger.’
Aanpassingen aan de Porsche 911 op eFuels
Voor de speciale route werd een standaard 3,0-liter zescilinder boxermotor gebruikt met een gewone zeventraps handbak. Wel kreeg de aandrijflijn speciale smeermiddelen om de koud aan te kunnen. Portaalassen zorgden voor een bodemvrijheid van 350 millimeter. Het buikje kreeg een speciale aramidvezel beschermlaag tegen grote stenen.
Ook erg belangrijk voor Porsche: de auto gebruikte eFuel. De peut werd samen met een bedrijf genaamd HIF gemaakt, bestaat uit water en koolstofdioxide en is klimaatneutraal. De baas van dat bedrijf is erg blij met het record en zegt dat het laat zien dat eFuels zelfs werken bij de extreemste omstandigheden die je je maar kunt bedenken. Gelijk maar de Dakar Rally winnen met een Porsche 911 op eFuels?
Meer van TopGear


Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)
