Als je een Porsche 911 Carrera S te gewoontjes vindt en een GT3 te hardcore, kon je altijd je toevlucht zoeken tot de Carrera GTS: scherper, venijniger en toch niet al te slopend voor je interne organen. Met de komst van de nieuwste generatie 911 moesten we het even zonder het briljante tussenmodel stellen, maar die tijd is voorbij.
De 911 Carrera GTS is terug, en wel in vier vormen: met twee- of vierwielaandrijving en als coupé of cabrio. Je herkent ze aan details als donkere koplampen en zwarte uitlaatpijpen. Ze krijgen een aantal gewilde opties standaard mee: onder andere een adaptief sportonderstel, een sportuitlaat, dynamische bi-xenon koplampen en het Sport Chrono-pakket. Alle GTS'en hebben de brede achterste wielkasten die normaal alleen zijn voorbehouden aan Elfjes met vierwielaandrijving, en ze worden uitgerust met 20-inch velgen met een centrale wielmoer. In het interieur overheersen leer en alcantara.
Snel zijn de GTS'en ook: door 430 pk uit de zescilinder boxer te halen – 30 pk meer dan in de Carrera S – vliegt de achterwielaangedreven GTS Coupé van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Mocht je in plaats van de handgeschakelde zevenbak de pdk-automaat aangekruist hebben, dan daalt deze tijd zelfs tot 4,0 seconden. De topsnelheid reikt tot boven de 300 km/u. Toch, zo benadrukt Porsche, zijn de verbruikscijfers gelijk aan die van de Carrera S (8,7 l/100 km en 202 g/km CO2 voor de GTS Coupé met pdk-transmissie).
Vanaf november kun je de 911 GTS bij de Porsche-dealer bewonderen. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties