
Als je een Porsche 911 Carrera S te gewoontjes vindt en een GT3 te hardcore, kon je altijd je toevlucht zoeken tot de Carrera GTS: scherper, venijniger en toch niet al te slopend voor je interne organen. Met de komst van de nieuwste generatie 911 moesten we het even zonder het briljante tussenmodel stellen, maar die tijd is voorbij.
De 911 Carrera GTS is terug, en wel in vier vormen: met twee- of vierwielaandrijving en als coupé of cabrio. Je herkent ze aan details als donkere koplampen en zwarte uitlaatpijpen. Ze krijgen een aantal gewilde opties standaard mee: onder andere een adaptief sportonderstel, een sportuitlaat, dynamische bi-xenon koplampen en het Sport Chrono-pakket. Alle GTS'en hebben de brede achterste wielkasten die normaal alleen zijn voorbehouden aan Elfjes met vierwielaandrijving, en ze worden uitgerust met 20-inch velgen met een centrale wielmoer. In het interieur overheersen leer en alcantara.
Snel zijn de GTS'en ook: door 430 pk uit de zescilinder boxer te halen – 30 pk meer dan in de Carrera S – vliegt de achterwielaangedreven GTS Coupé van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Mocht je in plaats van de handgeschakelde zevenbak de pdk-automaat aangekruist hebben, dan daalt deze tijd zelfs tot 4,0 seconden. De topsnelheid reikt tot boven de 300 km/u. Toch, zo benadrukt Porsche, zijn de verbruikscijfers gelijk aan die van de Carrera S (8,7 l/100 km en 202 g/km CO2 voor de GTS Coupé met pdk-transmissie).
Vanaf november kun je de 911 GTS bij de Porsche-dealer bewonderen. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?
