
Als je een Porsche 911 Carrera S te gewoontjes vindt en een GT3 te hardcore, kon je altijd je toevlucht zoeken tot de Carrera GTS: scherper, venijniger en toch niet al te slopend voor je interne organen. Met de komst van de nieuwste generatie 911 moesten we het even zonder het briljante tussenmodel stellen, maar die tijd is voorbij.
De 911 Carrera GTS is terug, en wel in vier vormen: met twee- of vierwielaandrijving en als coupé of cabrio. Je herkent ze aan details als donkere koplampen en zwarte uitlaatpijpen. Ze krijgen een aantal gewilde opties standaard mee: onder andere een adaptief sportonderstel, een sportuitlaat, dynamische bi-xenon koplampen en het Sport Chrono-pakket. Alle GTS'en hebben de brede achterste wielkasten die normaal alleen zijn voorbehouden aan Elfjes met vierwielaandrijving, en ze worden uitgerust met 20-inch velgen met een centrale wielmoer. In het interieur overheersen leer en alcantara.
Snel zijn de GTS'en ook: door 430 pk uit de zescilinder boxer te halen – 30 pk meer dan in de Carrera S – vliegt de achterwielaangedreven GTS Coupé van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Mocht je in plaats van de handgeschakelde zevenbak de pdk-automaat aangekruist hebben, dan daalt deze tijd zelfs tot 4,0 seconden. De topsnelheid reikt tot boven de 300 km/u. Toch, zo benadrukt Porsche, zijn de verbruikscijfers gelijk aan die van de Carrera S (8,7 l/100 km en 202 g/km CO2 voor de GTS Coupé met pdk-transmissie).
Vanaf november kun je de 911 GTS bij de Porsche-dealer bewonderen. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
