Er zijn onnoemelijk veel smaakjes van de Porsche 911. De Carrera T is een van de meest recente. De eerste kwam in 2017 op basis van de gefacelifte 911 van de 991-generatie. Vervolgens kwam de Carrera T van de 992-generatie en dit is de gefacelifte versie daarvan. Nu vraag je je af wat er zo bijzonder aan is, het is immers toch geen topmodel? Dat klopt, maar volgens sommigen biedt de Carrera T precies de combinatie tussen dagelijks bruikbare sportiviteit en prijs.
Voorheen kwam de Carrera T vrij laat in de modelcyclus, maar nu dus relatief snel na de Carrera, Carrera GTS en GT3. Je kunt de Carrera T het beste tussen die eerste twee plaatsen, met het accent op de instapper. Heel kort door de bocht is het een Carrera met een paar sportieve opties en een handbak. Maar soms zijn dat net de ingrediënten die je nodig hebt.
Instapper met een paar smakelijke upgrades
In technisch opzicht lijkt de Carrera T op de gewone Carrera. Zo heeft ook de ‘T’ een 3,0-liter zescilinder boxermotor met 394 pk en 450 Nm. In tegenstelling tot de vorige versies van de Carrera T kun je nu enkel en alleen kiezen uit een handbak. Nog een verschil, de handbak heeft zes versnellingen in plaats van zeven. Het is zeker niet de snelste 911 van het moment: 0-100 km/u duurt 4,5 seconden en op een lege Autobahn haal je 295 km/u.
De sportieve opties betreffen onder meer de grotere remmen: 350 mm schuiven met zuigers met zes zuigers. Verder is achterasbesturing standaard, evenals PASM-sportonderstel, dikkere anti-rollbars en 20-inch grote velgen voor en 21 inch achter. Het Sport Chrono-pakket is nu standaard. Je kan de Carrera T verder herkennen aan de spiegelkappen, gespoten in Vanadiumgrijs metallic. De spoilerrand is afkomstig van de 911 GTS. Het sportuitlaatsysteem is eveneens standaard.
Porsche 911 Carrera T nu ook als Cabriolet
Bijzonder is dat de Carrera T er nu ook voor het eerst is als cabriolet. Nu zal een coupé altijd lichter en stijver zijn, maar we reden laatst met de Carrera Cabriolet in Italië (werken voor TopGear is zwaar) en het is een van de stijfste cabriolets op de markt. De Cabriolet is dus wel ietsje zwaarder en langzamer. De 0-100 km/u-sprint duurt nu 4,7 seconden en de topsnelheid is 293 km/u. In principe is dat natuurlijk snel zat, want er zijn niet veel toupets die meer dan 250 km/u aankunnen.
Het interieur van de 911 Carrera T mag er ook zijn. Porsche gaat heerlijk retro met de ‘T’, zeker als je kiest voor de stoelen met het ruitjespatroon. Die handbak met houten pookknop is een briljante hoedtik aan de 356 en Carrera GT. Standaard is de bekleding zwart, maar optioneel kun je kiezen voor contrasterende stiksels. Qua stoelen kun je kiezen voor de standaard sportstoelen, of adaptieve sportstoelen ‘plus’ of de extra lichte schaalstoelen. Ook handig: stuurwielverwarming is standaard.
Opties en prijs Porsche 911 Carrera T
Uiteraard kun je ook een (hele) hoop opties uitkiezen voor de 911 Carrera T. Specifiek voor dit model is er het ‘Carrera T-designpakket’ voor het exterieur en interieur. Dan worden bepaalde delen zoals de stickers, sierdelen, en velgen (al dan niet deels) afgewerkt in Gentiaanblauw. Binnenin krijg je stiksels, gordels en dergelijke in dezelfde blauwe tint. Optioneel kun je ook kiezen voor PTS (paint to sample) voor als het standaard kleurengamma niet toereikend is.
Lees ook: Deze nieuwe 911 GT1 hommage komt uit onverwachte hoek
Over opties en bestellen gesproken, je kunt de Porsche 911 Carrera T per direct bestellen. De prijs van de Carrera T is 202.427 euro (de Cabrio kost 220.213 euro) en zit dus tussen die van de Carrera (186.900 euro) en Carrera GTS (235.400 euro) in. Qua concurrenten is het dun gezaaid. Er zijn een paar auto’s leverbaar met handbak op dit moment, zoals de BMW M4 Coupé (143.083 euro) en Ford Mustang Dark Horse (145.400 euro). Dat klinkt als een leuke triotest. Benieuwd wie de rijtest mag gaan doen.
Reacties