
De huidige Porsche 911 was van zichzelf al een bijzonder praktische supercar; comfortabel en vooral ergonomisch genoeg voor de dagelijkse kilometers, plus genoeg veiligheidssystemen die een oogje in het zeil houden bij natte omstandigheden. Vandaag laat Porsche de eerste echte beelden zien van zijn functioneelste supercar tot nu toe: de Porsche 911 Dakar.
Eerder deze week kwam Porsche al met een nieuwsbericht over een offroad-911. Dit leek vooral een geinige mediastunt met een knipoog naar het Dakar-verleden van het merk, maar blijkbaar was de actie onderdeel van een groter geheel. Het merk wil deze Porsche 911 Dakar echt gaan verkopen aan klanten. Om zeker te weten dat de 911 ruig genoeg is, hebben ze in totaal 500.000 kilometer getest, waarvan 10.000 kilometer offroad.
De volledig productieklare Porsche 911 Dakar laat het merk ergens volgende week zien. De foto’s die je hier ziet, zijn prototypes tijdens de testwerkzaamheden. Ze zijn dus allemaal wat smerig en hier en daar laat de afwerking nog te wensen over, maar volgende week komen dus de gelikte foto’s met glimmende lakjes en schone vloermatten.
Wat is er anders aan de Porsche 911 Dakar?
Porsche wil nog niet te veel verklappen over de offroad-911. Duidelijk is dat de auto hoger op z’n pootjes staat en de wielkasten lijken iets breder. We gokken dat ie net als de Taycan Cross Turismo kunststoffen randen krijgt langs de wielkasten. De Dakar krijgt waarschijnlijk net als op de foto’s een set offroad-banden met ruigere velgen.
Welke motor Porsche voor de 911 Dakar wil gebruiken, is ook nog niet bekend. Voor de mediastuntauto gebruikte Porsche een Carrera 4S. Dit is de versie met vierwielaandrijving en 450 pk. Op de foto’s zien we geen elementen van de Turbo of Turbo S, dus vermoedelijk krijgt deze Porsche 911 Dakar ook om en nabij de 450 pk. Volgende week meer…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
