
De huidige Porsche 911 was van zichzelf al een bijzonder praktische supercar; comfortabel en vooral ergonomisch genoeg voor de dagelijkse kilometers, plus genoeg veiligheidssystemen die een oogje in het zeil houden bij natte omstandigheden. Vandaag laat Porsche de eerste echte beelden zien van zijn functioneelste supercar tot nu toe: de Porsche 911 Dakar.
Eerder deze week kwam Porsche al met een nieuwsbericht over een offroad-911. Dit leek vooral een geinige mediastunt met een knipoog naar het Dakar-verleden van het merk, maar blijkbaar was de actie onderdeel van een groter geheel. Het merk wil deze Porsche 911 Dakar echt gaan verkopen aan klanten. Om zeker te weten dat de 911 ruig genoeg is, hebben ze in totaal 500.000 kilometer getest, waarvan 10.000 kilometer offroad.
De volledig productieklare Porsche 911 Dakar laat het merk ergens volgende week zien. De foto’s die je hier ziet, zijn prototypes tijdens de testwerkzaamheden. Ze zijn dus allemaal wat smerig en hier en daar laat de afwerking nog te wensen over, maar volgende week komen dus de gelikte foto’s met glimmende lakjes en schone vloermatten.
Wat is er anders aan de Porsche 911 Dakar?
Porsche wil nog niet te veel verklappen over de offroad-911. Duidelijk is dat de auto hoger op z’n pootjes staat en de wielkasten lijken iets breder. We gokken dat ie net als de Taycan Cross Turismo kunststoffen randen krijgt langs de wielkasten. De Dakar krijgt waarschijnlijk net als op de foto’s een set offroad-banden met ruigere velgen.
Welke motor Porsche voor de 911 Dakar wil gebruiken, is ook nog niet bekend. Voor de mediastuntauto gebruikte Porsche een Carrera 4S. Dit is de versie met vierwielaandrijving en 450 pk. Op de foto’s zien we geen elementen van de Turbo of Turbo S, dus vermoedelijk krijgt deze Porsche 911 Dakar ook om en nabij de 450 pk. Volgende week meer…
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
