
De huidige Porsche 911 was van zichzelf al een bijzonder praktische supercar; comfortabel en vooral ergonomisch genoeg voor de dagelijkse kilometers, plus genoeg veiligheidssystemen die een oogje in het zeil houden bij natte omstandigheden. Vandaag laat Porsche de eerste echte beelden zien van zijn functioneelste supercar tot nu toe: de Porsche 911 Dakar.
Eerder deze week kwam Porsche al met een nieuwsbericht over een offroad-911. Dit leek vooral een geinige mediastunt met een knipoog naar het Dakar-verleden van het merk, maar blijkbaar was de actie onderdeel van een groter geheel. Het merk wil deze Porsche 911 Dakar echt gaan verkopen aan klanten. Om zeker te weten dat de 911 ruig genoeg is, hebben ze in totaal 500.000 kilometer getest, waarvan 10.000 kilometer offroad.
De volledig productieklare Porsche 911 Dakar laat het merk ergens volgende week zien. De foto’s die je hier ziet, zijn prototypes tijdens de testwerkzaamheden. Ze zijn dus allemaal wat smerig en hier en daar laat de afwerking nog te wensen over, maar volgende week komen dus de gelikte foto’s met glimmende lakjes en schone vloermatten.
Wat is er anders aan de Porsche 911 Dakar?
Porsche wil nog niet te veel verklappen over de offroad-911. Duidelijk is dat de auto hoger op z’n pootjes staat en de wielkasten lijken iets breder. We gokken dat ie net als de Taycan Cross Turismo kunststoffen randen krijgt langs de wielkasten. De Dakar krijgt waarschijnlijk net als op de foto’s een set offroad-banden met ruigere velgen.
Welke motor Porsche voor de 911 Dakar wil gebruiken, is ook nog niet bekend. Voor de mediastuntauto gebruikte Porsche een Carrera 4S. Dit is de versie met vierwielaandrijving en 450 pk. Op de foto’s zien we geen elementen van de Turbo of Turbo S, dus vermoedelijk krijgt deze Porsche 911 Dakar ook om en nabij de 450 pk. Volgende week meer…
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
