
De huidige Porsche 911 was van zichzelf al een bijzonder praktische supercar; comfortabel en vooral ergonomisch genoeg voor de dagelijkse kilometers, plus genoeg veiligheidssystemen die een oogje in het zeil houden bij natte omstandigheden. Vandaag laat Porsche de eerste echte beelden zien van zijn functioneelste supercar tot nu toe: de Porsche 911 Dakar.
Eerder deze week kwam Porsche al met een nieuwsbericht over een offroad-911. Dit leek vooral een geinige mediastunt met een knipoog naar het Dakar-verleden van het merk, maar blijkbaar was de actie onderdeel van een groter geheel. Het merk wil deze Porsche 911 Dakar echt gaan verkopen aan klanten. Om zeker te weten dat de 911 ruig genoeg is, hebben ze in totaal 500.000 kilometer getest, waarvan 10.000 kilometer offroad.
De volledig productieklare Porsche 911 Dakar laat het merk ergens volgende week zien. De foto’s die je hier ziet, zijn prototypes tijdens de testwerkzaamheden. Ze zijn dus allemaal wat smerig en hier en daar laat de afwerking nog te wensen over, maar volgende week komen dus de gelikte foto’s met glimmende lakjes en schone vloermatten.
Wat is er anders aan de Porsche 911 Dakar?
Porsche wil nog niet te veel verklappen over de offroad-911. Duidelijk is dat de auto hoger op z’n pootjes staat en de wielkasten lijken iets breder. We gokken dat ie net als de Taycan Cross Turismo kunststoffen randen krijgt langs de wielkasten. De Dakar krijgt waarschijnlijk net als op de foto’s een set offroad-banden met ruigere velgen.
Welke motor Porsche voor de 911 Dakar wil gebruiken, is ook nog niet bekend. Voor de mediastuntauto gebruikte Porsche een Carrera 4S. Dit is de versie met vierwielaandrijving en 450 pk. Op de foto’s zien we geen elementen van de Turbo of Turbo S, dus vermoedelijk krijgt deze Porsche 911 Dakar ook om en nabij de 450 pk. Volgende week meer…
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
