
Je ergste nachtmerrie wordt werkelijkheid: De Porsche 911 diesel komt. Onze collega’s van TopGear Spanje hebben een gelekt document van de technische afdeling van Porsche in handen gekregen. Het gaat om een verklaring van een woordvoerder van het merk: ‘De Porsche 911 is een sportauto die je elke dag kunt gebruiken. Daarom hebben we besloten een krachtige en zeer zuinige dieseluitvoering te bouwen. Dit is de 911 voor wie vele kilometers per jaar rijdt’.
Hou je vast: het wordt nog erger. Schijnbaar werkt Porsche aan een revolutionaire viercilinder boxermotor die samenwerkt met twee elektrische motoren. Een hybride viercilinder dus. Was de nieuwe Cayman nog niet erg genoeg? Het gecombineerde vermogen van de platgeslagen dieselkever ligt rond de 350 pk. De Porsche 911 diesel wordt enkel geleverd met PDK. Volgens de gelekte documenten ontsiert een ECO-knop het interieur. Bij het indrukken van deze knop verpest de 911 zichzelf met een slechtere gasrespons en luier schakelgedrag. Het verbruik bij niet-911-achtig-gebruik ligt rond de 5,5 liter diesel per 100 kilometer.
Waarom komt de Porsche 911 diesel?
‘De markt reageert erg goed op dieselauto’s die voorheen zwaar bekritiseerd werden. Kijk maar naar de Bentley Bentayga diesel en de Audi SQ7. We geloven dat de Porsche 911 diesel zeer aantrekkelijk is voor veel klanten. Performance en spaarzaamheid gaan hand in hand’, aldus André Haartmaier, marketing director van Porsche. Toegegeven: die Audi SQ7 is bijzonder appetijtelijk.
De Porsche 911 diesel moet de goedkoopste versie worden van de Elfjes. Met dieselpower moet het verkoopcijfer van de 911 groeien naar 40.000 in 2019. Dat is nu 32.000. Is het ondenkbaar, een Porsche 911 diesel? Nee: de Audi TT met 2.0 TDI bestaat immers ook al. Vroeger had niemand verwacht dat Porsche een SUV zou bouwen, nu weten we niet beter. Als de gelekte plannen ongewijzigd blijven, zien we de Porsche 911 diesel op de autoshow van Frankfurt in 2017.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Dat kenteken: A 911 Front Wheel Drive? De horror…
Oh, als ze dat doen…… dan ben ik echt helemaal klaar met het merk.
Ik word erg suïcidaal van dit soort berichten…..
Niet te geloven….. een 911 IS NIET BEDOELD OM KILOMETERS MEE TE MAKEN!!
Het is een rassportwagen. Hij is in zijn huidige vorm al verkracht….. en nu moet het nog dwazer??? Tuurlijk joh, gooi alles maar overboord. Waarom zou ik überhaupt nog een 911 willen? Het is toch net een Prius op deze manier?? Zo klinisch…..
Zo’n kar, dat staat gewoon niet. Een 4 cilinder niet, een diesel AL HELEMAAL NIET!! En zeker NIET HYBRIDE!!! WAT ZULLEN WE NOU KRIJGEN!!!! Die lui daar zijn helemaal mesjokke!