
Als je nu in de Porsche-configurator gaat kijken, zie je dat er een hoop verschillende smaakjes zijn van de 911. En dan is de range nog niet compleet, want we weten allemaal dat er nog een 911 Turbo, Targa 4 of GT3 RS aankomt. Maar we zien ook dat Porsche er af en toe nog een modelletje tussenpropt. Denk aan de Carrera T of de GT3 Touring. Voor nu staat er een wel heel bijzondere op de planning in de vorm van de 911 GT3 Cabrio.
Dat is een wel heel vreemde combinatie. Alsof je een croissantje met anijshagel én curryketchup eet. Of een portie kibbeling met hopjesvla in plaats van ravigotesaus. De 911 GT3 is briljant en de 911 Cabriolet is dat ook. Maar die twee gecombineerd? Niet echt. Toch lijkt het erop dat Porsche aan het broeden is op een dergelijke uitvoering: een testauto van Porsche werd gespot. De gepotte 911 Cabrio heeft onmiskenbaar het GT3-koetswerk, inclusief diens centrale dubbele uitlaat. Het dak is dan alleen van stof.
Waarom klinkt het zo dom?
Het is een vreemde combinatie omdat de Porsche 911 GT3 een rijdersauto pur sang is. Relatief licht, met een stijve carrosserie, straffe ophanging en strakke rijeigenschappen. Een cabriolet is altijd een compromis. Omdat je het dak weghaalt, is er minder stijfheid. Haal maar eens het deksel van een schoenendoos. Om dat gemis aan stijfheid te compenseren, moet je extra verstevigingen aanbrengen. Dus een cabrio is altijd slapper en zwaarder. Een cabrio is dus precies wat niet past bij het 911 GT3-recept.

Nu is Porsche al lang niet meer zo gefocust op de purist. Tegenwoordig zit daar ook gewoon airco en navigatie in. Sterker nog, de laatste GT3 kun je zelfs met een achterbank krijgen. Ook is de 911 Cabrio in zijn soort enorm stijf en relatief licht. Dus: zo goed als de GT3 Coupé zal de GT3 Cabrio niet zijn, maar in vergelijking met wat de concurrentie aanbiedt wel.
Waarom het dan eigenlijk geniaal is
Oké, dus je pakt een lichte en stijve auto en maakt hem zwaarder en minder stevig. Klinkt dom, toch? Nou, er valt wat voor te zeggen. Want de GT3 heeft een heerlijke atmosferische zescilinder – en die wil je horen. De GT3 Cabriolet zal dus geen harde circuitauto worden, maar wel de beste manier om te genieten van die heerlijke motor die tot 9.000 toeren jankt. En bovendien: als Porsche er aan kan verdienen, is het nooit een slecht idee, toch?
Concurrentie Porsche 911 GT3 Cabrio
Op dit moment zijn er – voor zover wij weten – geen concurrenten. Het is een bijzonder type auto. Het is echter niet zo dat het nog nooit eerder is gedaan. Denk aan de Audi R8 GT Spyder en Ferrari 430 16M Spider. Of de Porsche 911 Speedster. De laatste generatie (991) werd niet door Porsche Exclusive, maar door Porsche Motorsport gebouwd. Net als de GT3-modellen. Dat was in feite al meer een GT3 Cabrio dan een Carrera Cabrio met een lagere voorruit.
Lees ook: Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg
Het is overigens niet 100 procent zeker dat er een GT3 Cabrio komt. Het kan ook zijn dat Porsche een dergelijke auto aan het testen is en niet uitbrengt. Maar nu er ook een Carrera T Cabriolet is, en Porsche elke niche in het hogere segment graag vult, zal het ons niet verbazen dat we over een jaartje ‘verrast’ worden door de 911 GT3 Cabrio.
Ik vind die stang/hang vleugels helemaal niets aan.
M vr gr. Gerrit.
Functie gaat hier voor vorm.
M vr gr. Henk
Die heet gewoon Speedster!