Op een gegeven moment kan perfect niet meer perfecter. Het wordt al helemaal lastig als je het stadium perfectst ver voorbij bent. Dat is een beetje waar we nu staan met de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) facelift. Vrij snel na de introductie van de bijgepunte 911 Carrera en Carrera GTS is hier dus al de 911 GT3. De GT3 is een auto waar al sinds jaar en dag bijna niets aan te verbeteren valt, en toch lukt het Porsche telkens weer. We zijn dan ook benieuwd wat ons testpanel van deze auto gaat vinden. Porsche heeft zelf ook wel door dat verschillen niet groot zijn.

Dat blijkt wel uit het feit dat de sideplates van de achterspoiler nu iets hoekiger zijn. Aan de voorzijde vallen de matrix-led-koplampen op. Alle functies zitten daar nu in, waardoor er geen extra lampen in de bumper nodig zijn en de luchtopening kon groeien. Oh ja, de splitter en diffuser zijn ook net even anders. Dit alles is geen armoede op de designafdeling, integendeel. Beetje bij beetje past Porsche het uiterlijk aan, want dat is wat de puristen graag willen. Hetzelfde als eerst, maar dan ietsje beter.

Aerodynamische draagarmen (ja, echt)

Sowieso heeft Porsche bij deze 911 GT3 facelift meer aandacht voor wijzigingen op technisch gebied. Dat is altijd knap, want meestal is het erg lastig om te bedenken wat er beter kon. De dubbele wishbone-ophanging (exclusief voor de GT3) is nu extra aerodynamisch vormgegeven. Hierdoor genereren deze meer neerwaartse druk en worden de remmen beter gekoeld. We zouden graag een avondje uit eten willen met de persoon die dat heeft bedacht.

Naast de 911 GT3 lanceert Porsche meteen de 911 GT3 Touring. Dit is inmiddels al de derde keer dat Porsche een Touring-versie aanbiedt. Het grootste verschil is het ontbreken van die enorme zwanenhalsspoiler achterop. Wel is er een uitklapbare spoiler met Gurney-flap. In het interieur is de GT3 Touring luxer dan voorheen. Van de week vertelden we vol trots dat we wisten dat de GT3 strikt een tweezitter is, maar Porsche verrast ons hier: een achterbank is nu standaard in de Touring.

Motor Porsche 911 GT3 (992) facelift

We hadden wel goed ingeschat wat de motor precies zou worden: een geheel atmosferische 4,0-liter zescilinder boxer. Deze is voorzien van aanpassingen aan de cilinderkop, scherpere nokkenassen, geoptimaliseerde gaskleppen en nieuwe oliekoelers. Het resultaat is… wederom 510 pk. Dat komt mede door tweemaal een OPF (benzinepartikelfilter) en maar liefst vier katalysatoren. Dus alle moeite wordt tenietgedaan door de vele emissiedempende maatregelen.

Met de versie met PDK kun je in 3,4 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 311 km/u. Kies je de handbak, dan gaat de 911 GT3 facelift in 3,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is met 313 km/u juist ietsje hoger dan die van de automaat. In beide gevallen zal de GT3 sneller aanvoelen dan voorheen, want bij zowel de PDK als de handbak is de eindoverbrenging 8 procent korter.

Weissach-pakket, Leichtbau-pakket én Club Sport-pakket

Voor het eerst kun je nu ook kiezen voor het Weissach-pakket voor de GT3. Normaal gesproken is dit voorbehouden aan de GT3 RS (en Taycan Turbo GT). Bij het Weissach-pakket zijn veel onderdelen uitgevoerd in met plastic versterkt koolstofvezel (CFRP), zowel bij het onderstel als in het interieur. In het interieur heeft de Weissach kuipstoelen en een met Race-Tex afgewerkt dashboard. Optioneel kun je dan nog kiezen voor een CFRP rolkooi of magnesium velgen.

Bij de Touring is er geen Weissach-pakket, maar optioneel een Leichtbau-pakket. Dan krijg je magnesium wielen en lichtgewicht deurpanelen. Ook worden dan de CFRP ophangingsonderdelen gemonteerd. Mocht dit je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen, want dergelijke maatregelen zagen we ook op de 911 S/T. Zelfs de korte versnellingspook komt rechtstreeks uit die auto.

Lees ook: Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Als dit je allemaal te omslachtig (of prijzig) is, kun je ook de 911 GT3 als Club Sport bestellen. Dan heb je ‘gewoon’ de GT3, maar dan met een stalen rolkooi, zespuntsgordel en brandblusser. Dan moet je wel de lichtgewicht kuipstoelen bestellen, maar verder is het Club Sport-pakket gratis. Alle varianten van de GT3 zijn aan het einde van dit jaar te bestellen.

Reacties

  • Frank heeft op 22 oktober 2024 geschreven:

    Dat komt mede door tweemaal een OPF (benzinepartikelfilter) en maar liefst vier katalysatoren.

    Dit hoef ik niet. Als ik het milieu wil sparen plant ik wel een boom. Het gaat ten koste van de funfactor.

    Mensen die zo’n auto kopen geven daar niks om. Titanium straight pipes is wat men wil op dit soort auto’s.

    Reageer
  • RGT8 heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    Wat is zo’n zwanenhals toch lelijk tov de spoiler van de 991. De opklapspoiler van de Touring is ook lelijk. Heb wel een keer een kleinere vaste (aftermarket?)spoiler gezien op een 911, dat moet ‘m dan worden. Met een handbak uiteraard. En alleen een carbon achterbank zonder gordels, voor de bagage bij een langer tripje.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)