Porsche-puristen zijn erg lastig tevreden te houden. Ze zijn net zoals VVD’ers, Morgan-eigenaren, Harley-aficionado’s of Bob Dylan-kenners. Alles dat afwijkt van ‘hoe het ooit was’ is bijna blasfemie. En toch zul je met je tijd mee moeten gaan. De VVD is ineens duurzaam, Morgans hebben een betrouwbare BMW-motor, Harley’s en Porsches hebben watergekoelde motoren en Bob Dylan gebruikt weleens een elektrische gitaar. Ook prettig: er staat een nieuwe Porsche 911 GT3 992.2 in de coulissen.

De Porsche 911 GT3 is altijd een beetje de 911 voor de puristen geweest. De Carrera’s zijn de allrounders en de Turbo-modellen doen daar een schep bovenop. De 911 GT3 is specifiek voor de (al dan niet zelfverklaarde) purist. Dat betekent dat de GT3 sportiever is qua karakter. Zo is er geen achterbankje aanwezig. In elk geval goed nieuws voor die puristen, want Porsche kondigt de nieuwste generatie aan.

Porsche kondigt twee GT3-modellen aan

Of beter gezegd: Porsche kondigt twee modellen aan. Het gaat sowieso om de 911 GT3, maar zegt daarbij niet om welke uitvoeringen het gaat. Dat kan een paar dingen betekenen, maar onze inschatting is dat Porsche de 911 GT3 en GT3 met het Touring-pakket onthullen. Dat is namelijk ook precies wat ze hebben gedaan met prefacelift-modellen van de 992 GT3. De Touring is het model zonder spoiler en geldt als de ultieme 911 onder de kenners.

Porsche 911 GT3 992.2

Qua techniek is er niets honderd procent zeker, maar we gaan ervanuit dat de overheerlijke atmosferische 4-liter zescilinder boxermotor nog één keer mag opdraven. Mocht je meer vermogen wensen (de huidige GT3 heeft 510 pk) hebben we slechts nieuws voor je. Volgens Andreas Preuninger is er niet veel mogelijk om nog meer vermogen uit het blok te halen.

Nieuwe GT3 komt er vroeg in het seizoen

Dat Porsche nu al komt de GT3 is best opmerkelijk. De 911-facelift stamt namelijk uit juni van dit jaar. Meestal wacht Porsche voordat de GT3 komt, maar nu komt ie dus al een paar maanden na de lancering van de auto. Dit betekent dat sowieso de klanten erop zitten te wachten. Wellicht dat emissie-eisen een rol spelen en ze het model zo snel mogelijk in de showrooms willen zetten. Het zou namelijk zomaar zou de laatste GT3 kunnen zijn met atmosferische motor zonder elektrische ondersteuning.

Lees ook: Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper

Het wordt sowieso een leuk feestje, want de Porsche 911 GT3 wordt 25 jaar dit jaar. De eerste generatie was de 911 GT3 (996) in 1999. Sindsdien is er van elke 911-generatie een GT3-variant geweest. Er zullen wel meer feestjes volgen, want naast de 911 GT3 en GT3 Touring verwachten we op termijn ook nog een GT3 RS, die nog heftiger is en nog meer op circuitgebruik gericht. De Porsche 992.3 GT3 zal vrijdag worden onthuld.

Reacties

  • Carlo heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

    “Een Porsche voor puristen”
    Gebruik die dingen dan ook waar ze voor bedoeld zijn. Natuurlijk rijden er een hoop van dit dingen op de nurburgring. Maar negen van de 10 van die dingen staan te verst often in een of andere collectie, of Zijn het prestige speeltje van een of andere Beurshandelaar Die er nooit mee doet waar die voor gemaakt is .
    In mijn optiek is een Porsche voor puristen gewoon een GTS, geen poespas, gewoon een auto waarmee je lekker kan rijden en en Gemiddelde chauffeur haalt toch niet alles uit Wat die GT drie echt kan.

    • RGT8 heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

      Je hebt wellicht gelijk. Heel comfortabel zal het ook niet rijden, zo’n gt3, vooral qua geluid (herrie). Niet voor de lange afstanden bedoeld. Maar kan me de aantrekkingkracht wel voorstellen, als racy auto.

      Reageer
    Reageer
  • Mol heeft op 17 oktober 2024 geschreven:

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear