
Bij het verschijnen van een nieuwe generatie 911 weet je dat het nooit lang kan duren voor er allerlei variaties op het thema verschijnen. Terwijl we nog met smart wachten op de Turbo, de Turbo S, de GTS, de GT2 en zo nog een handvol illustere types, is hier – ter ere van de vijftigste verjaardag van de 911 – de straatlegale raceversie die iedereen toch eigenlijk het liefst wil hebben: de GT3.
Een GT3 ontstaat niet door een gewone 911 alleen maar wat krachtiger en lichter te maken, dus heeft Porsche een aantal grote wijzigingen doorgevoerd. Allereerst de domper van de dag: hij komt er alleen met pdk-transmissie, niet met een handbak. Die pdk is verder prachtig hoor, daar niet van, maar het was juist altijd zo verfrissend om in iets puurs als de GT3 nog zelf te mogen schakelen. Niet meer, dus. Jammer.
Ook nieuw voor de GT3-reeks is directe injectie, die er samen met gesmede zuigers, titanium zuigerstangen en nieuwe koppen voor zorgt dat de 3,8-liter zescilinder boxer nu 475 pk voortbrengt. De prestaties liegen er dan ook niet om: van 0 naar 100 km/u brult de GT3 zich in 3,5 seconden, van 0 tot 200 in minder dan 12 seconden, en hij gaat door tot een snelheid van 315 km/u. Ook de CO2-uitstoot ging omlaag; fijn voor jou, jammer voor de staatskas.
De nieuwe GT3 heeft voor het eerst actieve achterwielbesturing gekregen, wat in combinatie met de achterin geplaatste motor voor een interessant stuurkarakter zou moeten zorgen. We zijn benieuwd. Veelvuldig gebruik van aluminium zorgde voor een carrosserie die 13 procent lichter is dan voorheen. Toch is ie ook 25 procent stijver. Al met al zet de nieuwe GT3 een indrukwekkende Nordschleife-tijd neer van, volgens Porsche, 'minder dan 7 minuten en 30 seconden'.
Je kunt de GT3 vanaf nu bestellen, dan krijg je 'm op z'n vroegst in augustus geleverd. De Nederlandse prijzen beginnen bij 195.300 euro.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
