
Bij het verschijnen van een nieuwe generatie 911 weet je dat het nooit lang kan duren voor er allerlei variaties op het thema verschijnen. Terwijl we nog met smart wachten op de Turbo, de Turbo S, de GTS, de GT2 en zo nog een handvol illustere types, is hier – ter ere van de vijftigste verjaardag van de 911 – de straatlegale raceversie die iedereen toch eigenlijk het liefst wil hebben: de GT3.
Een GT3 ontstaat niet door een gewone 911 alleen maar wat krachtiger en lichter te maken, dus heeft Porsche een aantal grote wijzigingen doorgevoerd. Allereerst de domper van de dag: hij komt er alleen met pdk-transmissie, niet met een handbak. Die pdk is verder prachtig hoor, daar niet van, maar het was juist altijd zo verfrissend om in iets puurs als de GT3 nog zelf te mogen schakelen. Niet meer, dus. Jammer.
Ook nieuw voor de GT3-reeks is directe injectie, die er samen met gesmede zuigers, titanium zuigerstangen en nieuwe koppen voor zorgt dat de 3,8-liter zescilinder boxer nu 475 pk voortbrengt. De prestaties liegen er dan ook niet om: van 0 naar 100 km/u brult de GT3 zich in 3,5 seconden, van 0 tot 200 in minder dan 12 seconden, en hij gaat door tot een snelheid van 315 km/u. Ook de CO2-uitstoot ging omlaag; fijn voor jou, jammer voor de staatskas.
De nieuwe GT3 heeft voor het eerst actieve achterwielbesturing gekregen, wat in combinatie met de achterin geplaatste motor voor een interessant stuurkarakter zou moeten zorgen. We zijn benieuwd. Veelvuldig gebruik van aluminium zorgde voor een carrosserie die 13 procent lichter is dan voorheen. Toch is ie ook 25 procent stijver. Al met al zet de nieuwe GT3 een indrukwekkende Nordschleife-tijd neer van, volgens Porsche, 'minder dan 7 minuten en 30 seconden'.
Je kunt de GT3 vanaf nu bestellen, dan krijg je 'm op z'n vroegst in augustus geleverd. De Nederlandse prijzen beginnen bij 195.300 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor
