
Ja, er komt nog een extra 911-variant. We zeuren regelmatig over de uitmelkerij van dit model, maar weet je wat? Deze keer kunnen we niet wachten tot de nieuwe uitvoering er is.
De Porsche 911 GT3 RS 4.0 wordt namelijk de absolute topper der atmosferische Porsches. Niets minder dan een circuitauto voor de openbare weg. Lichtgewicht (1.360 kilo inclusief een volle tank), krachtig als Zeus en met een oplage van slechts 600 stuks.
Achterin deze extraspeciale 911 prijkt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die grotendeels uit het RSR-circuitmonster stamt, en goed is voor een vermogen van 500 pk en een koppel van 460 Nm. Hiermee tikt de 911 GT3 RS 4.0 vanuit stilstand al na 3,9 seconden de 100 km/u aan; 200 km/u staat binnen 12 seconden op de klok. De Nürburgring – heel belangrijk – rondt de über-Porsche in 7 minuten en 27 seconden. Bij al dit geweld mag je zelf in de zesversnellingsbak roeren; een pdk-bak behoort niet tot de opties.
Gisteren meldden we dit al als gelekte info, maar vandaag heeft Porsche het nieuws officieel bekendgemaakt. Logisch ook: binnenkort maakt de nieuwe generatie 911 alweer zijn opwachting, dus een ultieme dikkedoei-editie kon niet uitblijven. Vanaf juli is de 911 GT3 RS 4.0 verkrijgbaar voor een prijs van 256.100 euro in Nederland; ruim veertig mille méér dan een gewone GT3 RS. In België blijft ie onder de twee ton.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Eindelijk is Apple Carplay vernieuwd voor jouw auto

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen
