Oké, de 911 R dus. Eigenlijk een GT3 zonder achtervleugel en met een handbak. Nu ga jij me zeker vertellen dat het de ultieme rijdersauto is.
Klopt. Dat is ie waarschijnlijk ook. Zie de 911 R als een Greatest Hits-cd. Alleen maar goede nummers, geen minderwaardige opvulling. Als ik zelf een 911 zou mogen samenstellen uit het magazijn van Porsche, dan zou het resultaat deze 911 R zijn.

Het totaalpakket weegt maar 1.370 kilo. Vijftig kilo minder dan de GT3 RS. Ik dacht altijd dat dat de Heilige Graal onder de Porsches was. Wat nu?
Het is toch niet zo gek om meerdere goden in je pantheon te hebben? Kijk maar naar de oude Grieken. De GT3 RS is een monumentale auto, maar net iets te extreem om elke dag te gebruiken. Als je de grenzen van die auto wilt opzoeken en echt iets wilt hebben aan al die vleugels, dan moet je het circuit op. De 911 R zou dezelfde kippenvelopwekkende sensaties moeten leveren, maar dan bij wat normalere snelheden. Gewoon op de weg dus, waar de meeste Porsches 99 procent van hun leven doormaken.

Maar daar hadden we de gewone GT3 toch al voor? Bovendien, als het erom gaat om je favoriete stukjes 911 bij elkaar te stoppen, waarom stappen de Duitsers dan niet helemaal af van de modellenreeks en bieden ze de 911 in het vervolg à la carte aan?
Voor mij het chassis van de Carrera met adaptieve wielophanging, een atmosferische 3,8-liter, een PDK-bak en een targadak alstublieft.
De GT3-zonder-RS heeft geen handbak. En leuk idee, die à la carte-911, maar de 911 R kun je tenminste echt krijgen. De atmosferische 4,0-liter motor uit de RS met 500 pk, een handgeschakelde zesbak, de koolstofvezel motorkap en het magnesium dak van
de RS, achterwielbesturing en voor de puristen de optie om de airco en de
stereo weg te laten – wil je echt beweren dat dit niet de ideale 911 is?

Dus je wilt zeggen dat er niets op zit wat je niet wilt hebben?
Nu ga je het zeker over die striping hebben.

We kunnen best zonder, vind je niet? Het lijkt wel alsof Porsche de onverm­ijdelijke tuners qua wansmaak voorbij heeft willen streven. Geen gezicht. Als je dit soort bedragen uitgeeft aan een auto, dan wil je je niet verontschuldigen voor lelijke strepen, maar mensen vervelen met verhandelingen over het optionele single-mass vliegwiel.
Daar zijn we het dan over eens. De stri­ping is verschrikkelijk. Die zou ik er meteen afpeuteren. Maar verder heb ik gelijk en jij niet. Weet je wat we doen: we vragen of Porsche er eentje wil uitlenen en dan zullen we nog wel eens zien.

Zeg maar wanneer. Dan neem ik een Cayman GT4 mee. Die is de helft goedkoper en waarschijnlijk net zo goed.

 

Reacties