
Porsche heeft de 911 Targa in Detroit onthuld, en het moet gezegd: het is een plaatje. Maar dat zie je zelf ook wel – heb je ons niet voor nodig – dus laten we je vooral bedienen met wat nuttige informatie.
De 911 Targa is in feite grotendeels een Carrera 4 Cabrio, maar met z'n eigen unieke dakconstructie. Net als bij Elfjes uit de jaren '60 kun je in deze Targa rondrijden zonder dak, maar met achterruit. Da's charmant op z'n geheel eigen manier. Het vorige model 911 Targa had een glazen dak dat naar achteren schoof; meer een groot schuifdak eigenlijk, en dus niet heel bijzonder. Dat is bij deze generatie wel anders.
Druk op een knop, en de gebogen achterruit tilt zichzelf de lucht in. In de targabalk gaan een paar flapjes open en het stoffen paneeltje boven je hoofd beweegt zich naar achteren, om zich in een Z-vorm op te vouwen en zich in de bagageruimte te nestelen. Vervolgens klikt en klapt alles weer op z'n plek en heb je een klassieke targa-911, en dat in slechts 19 seconden. Het frame van het dak is gemaakt van magnesium, er is een hoop geluidsisolatie en natuurlijk die prachtige zilverkleurige dakboog, net als vroegâh.
De 911 Targa is wederom alleen met vierwielaandrijving te krijgen; je kunt kiezen uit de Targa 4 (3,4 liter, 350 pk, 0-100 in 4,8 seconden, top 282 km/u) en de Targa 4S (3,8 liter, 400 pk, 0-100 in 4,4 seconden, top 296 km/u). Je krijgt hoe dan ook een leren interieur, sportstoelen, klimaatcontrole, een 7-inch aanraakscherm en allerlei Porsche-veiligheidssystemen. In de 4S krijg je bovendien een actief onderstel, een sperdifferentieel met torque vectoring en 20-inch velgen.
Mooi spul, niet? Een 911 Targa heb je in Nederland vanaf 132.400 euro, een Targa 4S doet minstens 152.200 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
