
Porsche heeft de 911 Targa in Detroit onthuld, en het moet gezegd: het is een plaatje. Maar dat zie je zelf ook wel – heb je ons niet voor nodig – dus laten we je vooral bedienen met wat nuttige informatie.
De 911 Targa is in feite grotendeels een Carrera 4 Cabrio, maar met z'n eigen unieke dakconstructie. Net als bij Elfjes uit de jaren '60 kun je in deze Targa rondrijden zonder dak, maar met achterruit. Da's charmant op z'n geheel eigen manier. Het vorige model 911 Targa had een glazen dak dat naar achteren schoof; meer een groot schuifdak eigenlijk, en dus niet heel bijzonder. Dat is bij deze generatie wel anders.
Druk op een knop, en de gebogen achterruit tilt zichzelf de lucht in. In de targabalk gaan een paar flapjes open en het stoffen paneeltje boven je hoofd beweegt zich naar achteren, om zich in een Z-vorm op te vouwen en zich in de bagageruimte te nestelen. Vervolgens klikt en klapt alles weer op z'n plek en heb je een klassieke targa-911, en dat in slechts 19 seconden. Het frame van het dak is gemaakt van magnesium, er is een hoop geluidsisolatie en natuurlijk die prachtige zilverkleurige dakboog, net als vroegâh.
De 911 Targa is wederom alleen met vierwielaandrijving te krijgen; je kunt kiezen uit de Targa 4 (3,4 liter, 350 pk, 0-100 in 4,8 seconden, top 282 km/u) en de Targa 4S (3,8 liter, 400 pk, 0-100 in 4,4 seconden, top 296 km/u). Je krijgt hoe dan ook een leren interieur, sportstoelen, klimaatcontrole, een 7-inch aanraakscherm en allerlei Porsche-veiligheidssystemen. In de 4S krijg je bovendien een actief onderstel, een sperdifferentieel met torque vectoring en 20-inch velgen.
Mooi spul, niet? Een 911 Targa heb je in Nederland vanaf 132.400 euro, een Targa 4S doet minstens 152.200 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)
