
Porsche heeft de 911 Targa in Detroit onthuld, en het moet gezegd: het is een plaatje. Maar dat zie je zelf ook wel – heb je ons niet voor nodig – dus laten we je vooral bedienen met wat nuttige informatie.
De 911 Targa is in feite grotendeels een Carrera 4 Cabrio, maar met z'n eigen unieke dakconstructie. Net als bij Elfjes uit de jaren '60 kun je in deze Targa rondrijden zonder dak, maar met achterruit. Da's charmant op z'n geheel eigen manier. Het vorige model 911 Targa had een glazen dak dat naar achteren schoof; meer een groot schuifdak eigenlijk, en dus niet heel bijzonder. Dat is bij deze generatie wel anders.
Druk op een knop, en de gebogen achterruit tilt zichzelf de lucht in. In de targabalk gaan een paar flapjes open en het stoffen paneeltje boven je hoofd beweegt zich naar achteren, om zich in een Z-vorm op te vouwen en zich in de bagageruimte te nestelen. Vervolgens klikt en klapt alles weer op z'n plek en heb je een klassieke targa-911, en dat in slechts 19 seconden. Het frame van het dak is gemaakt van magnesium, er is een hoop geluidsisolatie en natuurlijk die prachtige zilverkleurige dakboog, net als vroegâh.
De 911 Targa is wederom alleen met vierwielaandrijving te krijgen; je kunt kiezen uit de Targa 4 (3,4 liter, 350 pk, 0-100 in 4,8 seconden, top 282 km/u) en de Targa 4S (3,8 liter, 400 pk, 0-100 in 4,4 seconden, top 296 km/u). Je krijgt hoe dan ook een leren interieur, sportstoelen, klimaatcontrole, een 7-inch aanraakscherm en allerlei Porsche-veiligheidssystemen. In de 4S krijg je bovendien een actief onderstel, een sperdifferentieel met torque vectoring en 20-inch velgen.
Mooi spul, niet? Een 911 Targa heb je in Nederland vanaf 132.400 euro, een Targa 4S doet minstens 152.200 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
