
Het kon niet uitblijven: de 911 Turbo is terug. En hij neemt z'n sterkere broertje Turbo S meteen mee.
Na wat voelt als een eeuwige afwezigheid staat de bruutste en krachtigste aller niet-race-911's weer aan de deur te rammelen. Bij Porsche hebben ze hun best gedaan om al hun technologische kennis en kunde erin te proppen, en dat lijkt aardig te zijn gelukt: ze spreken van compleet nieuwe, elektronisch geregelde vierwielaandrijving, aerodynamica die zichzelf aanpast en meesturende achterwielen. En natuurlijk een hoop vermogen. Och, het vermogen.
Je wilt cijfertjes horen, niet? Komen ze: de 911 Turbo levert 520 pk uit een direct ingespoten 3,8-liter zescilinder boxer met twee variabele turbo's. En de 911 Turbo S? Die schopt het tot 560 pk. De S knalt dan ook genadeloos van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden (de Turbo met Sport Chrono-pakket doet er 0,1 seconde langer over) en gaat door tot 318 km/u. Dit alles mede dankzij de bliksemsnel schakelende PDK-transmissie, die voortaan standaard is.
Het duizelt ons, dus laten we het over iets anders hebben; het uiterlijk bijvoorbeeld. Naast de nodige extra hoeken en gaten zorgen full-led koplampen en unieke 20-inch velgen – bij de Turbo S zelfs uitgerust met een centrale wielmoer – voor het nodige onderscheid ten opzichte van 'mindere' Elfjes. Net als de bredere spatborden achter, die nog eens extra zijn uitgeklopt ten opzichte van de toch al stevig ogende Carrera 4. We noemden al even de actieve aerodynamica; die bestaat uit pneumatisch verstelbare voor- en achterspoilers met meerdere standen voor meer grip of juist meer efficiëntie. Over dat laatste gesproken: het opgegeven gemiddelde verbruik bedraagt zowel voor de Turbo als de Turbo S een bescheiden – en gezien de pk's nauwelijks te behappen – 9,7 l/100 km.
De nieuwe 911 Turbo en Turbo S verschijnen eind september op de markt. De Nederlandse prijzen zijn respectievelijk 186.700 en 220.500 euro. Oei, worden we alweer duizelig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?
