Porsche 911 Turbo S: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Porsche 911
Uitvoering: Turbo S
Locatie: Johannesburg, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: Broeierig, stevige buien

Wat reden we?
De topversie van Porsches onlangs vernieuwde sporticoon, de 911 Turbo S.

Beviel het?
Ja, hoor eens: 580 pk in de topauto van Duitsland beroemdste en beste sportautofabrikant: hoe zou dat in hemelsnaam níet kunnen bevallen..?

Nog bijzonderheden?
Het is bijna flauw om te zeggen, maar we kunnen niet anders: zo'n beetje alles is bijzonder aan deze geweldenaar. Uiterlijk heeft hij natuurlijk alles wat je van een 911 Turbo verwacht (veel luchtin- en -uitlaten, een ultrabrede achterkant, dik wielkastvullend lichtmetaal en een lekkere taartschep achterop), gemengd met de stijlkenmerken van de 'facelift' die Porsche onlangs doorvoerde (verticale in plaats van horizontale lamellen op het luchtrooster achter, koelluchtafvoerroosters in de achterbumper en '3D'-achterlichten).
De 3,8-liter biturbomotor is fors herzien en levert nu 20 pk meer, wat het totaal op 580 brengt. Daardoor is hij de eerste 911 die qua 0-100 km/u-acceleratie onder de drie seconden duikt (2,9, wat 0,2 seconden sneller is dan voorheen). Ook de top is hoger: 330 km/u, wat 12 km/u sneller is dan z'n voorganger.
Het indrukwekkendst is echter de manier waarop hij al dat bruut geweld levert: met een gemak dat op het griezelige af is. Hij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je bochten twee keer zo hard neemt als je ooit had gedacht te durven. De combinatie van vierwielaandrijving, een ronduit briljant onderstel en elektronica die je niet bestraffend toespreekt maar echt actief helpt, zorgt voor een grip die, nou ja, verbluffend is. Adembenemend, letterlijk en figuurlijk.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Turbo S is wat hij is – al is er natuurlijk een ellenlange optielijst waarmee je hem verder kunt opleuken. Hij kost € 238.000 en is nu te bestellen. Er is natuurlijk ook een 'gewone' Turbo. Die is nauwelijks minder snel (540 pk, 0-100 in 3,1 seconden, top 320 km/u) en kost € 210.200. Overigens is het Sport Chrono-pakket (met onder meer Normale, Sport, Sport+ en Individual-settings en een soort boost-functie, waarbij gedurende twintig seconden alles op maximaal presteren wordt gezet) standaard – kost je bij een gewone 911 2.200 euro.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De nieuwe 911 Turbo S is een formidabel apparaat, dat de wetten der fysica op hun kop zet en je voorstellingsvermogen keihard in z'n gezicht uitlacht. Benchmark? Dubbel en dwars.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws