
De Südwestbank houdt in de oldtimerindex de prestaties van klassieke auto’s bij. Handig, want zo kunnen ze hun klanten met meer dan 1 miljoen euro op de bank adviseren te investeren in klassieke auto’s met een minimumwaarde van 100.000 euro. En dat is precies wat ze nu ook doen. Ze houden de waardes van de meest begeerlijke old- en youngtimers bij om de rijkaards te adviseren.
En de Porsche 911?
Bovenaan de lijst staat de Porsche 911. De bank bekeek alle generaties tussen 1964 en 1989. En het resultaat is nog erger dan je waarschijnlijk dacht. Sinds 2005 steeg waarde van de auto gemiddeld met 683 procent.
Dat is overigens exact het productieaantal van de Porsche 911 GT3 RS van de 996-generatie. De gemiddelde waarde is nu 129.739 euro. Dat was dus ooit net geen 19.000 euro. Je droom om ooit nog een oude Porsche 911 te bezitten, is definitief aan duigen.
Andere stijgers
De BMW 503, 507 en 3200 CS staan op een tweede plek met 661 procent. De BMW 6-serie van de E24-generatie vloog met 563 procent omhoog. Dus, wat moet je nu nog kopen als je geen miljoenen hebt? De Opel Manta B en Ascona B verdwenen van de lijst omdat de waarde stagneerde. En anders is er altijd nog de Porsche 924. Of als je héél snel bent wellicht een Porsche 944.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Ik heb een aantal van die belachelijk dure negenelfjes proefgereden en ze vielen zwaar tegen, ze zijn volkomen geoverwaardeerd. ik zou ze niet eens willen hebben. De 924 met zijn audimotor was ook niets en de 928 die ik probeerde was een absolute ramp door ernstige motorproblemen.