
De Südwestbank houdt in de oldtimerindex de prestaties van klassieke auto’s bij. Handig, want zo kunnen ze hun klanten met meer dan 1 miljoen euro op de bank adviseren te investeren in klassieke auto’s met een minimumwaarde van 100.000 euro. En dat is precies wat ze nu ook doen. Ze houden de waardes van de meest begeerlijke old- en youngtimers bij om de rijkaards te adviseren.
En de Porsche 911?
Bovenaan de lijst staat de Porsche 911. De bank bekeek alle generaties tussen 1964 en 1989. En het resultaat is nog erger dan je waarschijnlijk dacht. Sinds 2005 steeg waarde van de auto gemiddeld met 683 procent.
Dat is overigens exact het productieaantal van de Porsche 911 GT3 RS van de 996-generatie. De gemiddelde waarde is nu 129.739 euro. Dat was dus ooit net geen 19.000 euro. Je droom om ooit nog een oude Porsche 911 te bezitten, is definitief aan duigen.
Andere stijgers
De BMW 503, 507 en 3200 CS staan op een tweede plek met 661 procent. De BMW 6-serie van de E24-generatie vloog met 563 procent omhoog. Dus, wat moet je nu nog kopen als je geen miljoenen hebt? De Opel Manta B en Ascona B verdwenen van de lijst omdat de waarde stagneerde. En anders is er altijd nog de Porsche 924. Of als je héél snel bent wellicht een Porsche 944.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

Ik heb een aantal van die belachelijk dure negenelfjes proefgereden en ze vielen zwaar tegen, ze zijn volkomen geoverwaardeerd. ik zou ze niet eens willen hebben. De 924 met zijn audimotor was ook niets en de 928 die ik probeerde was een absolute ramp door ernstige motorproblemen.