
Voer ‘Performance Drive’ in op je navigatiesysteem en je komt uit in een zijstraat in Cumming, Verenigde Staten. Daar zit Motor Werks Racing, een Porsche-specialist met een bijzonder talent. Zij kunnen de onbegeerlijke (maar steeds begeerlijker wordende) Porsche 924 in een klap zeer begeerlijk maken. De werkwijze is simpel.
Motor Werks Racing pakt de Porsche 924 en bouwt hem om tot retro-eerbetoon aan oude Porsche-racers. Behalve een hoekige race-bodykit, krijgen ze een modernere Audi-turbomotor die een groot probleem oplost: het gebrek aan vermogen. De nieuwste uitmonstering heet de Porsche 924 GTP ‘Rothmans Tribute’. Deze transaxle-Porsche kreeg een 1,8-liter turbomotor van Audi. Het vermogen steeg daarmee van rond de 110 pk (US-spec) naar 450 pk. De auto weegt net iets meer dan 924 kilo.
De Rothmans Tribute is de veertiende uitgave in de reeks van odes. Eerder maakte de specialist al 924’s in de kleuren van Jägermeister, Marlboro, Martini, Castrol, John Player Special, Gulf en Intelligent Performance. Alle kenmerkende bestickeringen, die veelal nu niet meer mogen, komen aan bod.
Motor Werks Racing biedt de conversiekit naar 1.8 Turbo aan voor de Porsche 944 (non-turbo) en de 924 S. In de kit vind je een nieuw vliegwiel en adapterplaten om de motor te bevestigen. Vanaf de koppeling naar achteren blijft de Porsche hetzelfde. De kit kost je 1.500 euro, een Audi 1.8 Turbo-motor kost je nog geen 3.000 euro en een goedkope Porsche 924 kost je minder dan 5.000 euro. Zo is het toch wel erg verleidelijk om een eigen JPS-Porsche te bouwen, niet?
Foto’s: Tony Serna
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Hi.
What is the correct Description of the rims of the rothmans Porsche 924?
Thanks for your answer.