
Porsches doen het altijd goed in de handel. Bijzondere Porsches doen het nóg beter op veilingen. Mensen verzamelen graag Porsches, en als er iets voorbij komt dat écht uniek is, slaat iedereen volledig op hol. Althans, dat is weleens gebeurd als er extreem zeldzame exemplaren opdoken. Het grappige is dat zulke Porsches er vaak helemaal niet spectaculair uitzien – de gemiddelde buitenstaander zal niet eens vermoeden hoeveel zo’n exemplaar waard is. Ook deze 959 Cabrio valt in die categorie.
Zeggen wij 959 Cabrio? Maar die bestaat toch helemaal niet? Klopt helemaal. De Porsche 959, de supersportwagen van Porsche uit de periode 1986 tot 1991, werd alleen als coupé geleverd. Dus ja, in absolute zin begon ook deze auto zijn leven als een gewone gesloten 959. Sterker nog, in 1987 rolde hij als zilvergrijze 959 Komfort van de band. Niet veel later raakte hij betrokken bij een flinke crash op de Autobahn.
Ombouw naar 959 Cabrio
Daarna kwam de auto in handen van Karl-Heinz Feustel – een naam die bijna niet Duits-er kan klinken. Feustel was zelf actief in de racerij met Porsches en sleutelde er ook graag aan. In plaats van de auto terug te bouwen naar de originele coupé-specificatie, zag hij zijn kans schoon om iets te doen wat Porsche zelf nooit deed: een 959 Cabriolet bouwen.

En dat kon hij relatief eenvoudig doen. De Porsche 959 is in de basis namelijk een stevig aangepaste 911. Dat zie je aan het interieur, de deuren, en jawel, het dak. Dat dak was flink beschadigd bij de crash, en dus besloot Feustel om het niet te repareren, maar er simpelweg een cabriodak van een 911 Cabriolet uit dezelfde periode op te zetten.
Hij is nooit goedkoop geweest.
Niet alleen het dak werd overgezet, maar ook alle verstevigingen die een 911 Cabrio ten opzichte van een coupé heeft. Een cabriolet heeft immers altijd een minder stijve koets (denk: schoenendoos zonder deksel), dus extra verstevigingen zijn essentieel. De 959 Cabrio werd gepresenteerd op de IAA in 1989 en stond een jaar later te koop op de Essen Motor Show voor – hou je vast – 1,2 miljoen euro.
Lees ook: De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur
Destijds vond men dat krankzinnig veel geld, maar inmiddels is de auto die prijs meer dan waard. De 959 Cabrio – nu uitgevoerd in Grand Prix-wit met een blauw interieur – heeft slechts 8.800 kilometer gelopen. De verwachte opbrengst (‘estimate’) ligt tussen de 1.100.000 en 1.500.000 euro. Dat klinkt als veel geld voor een 911 Cabriolet, maar is eigenlijk spotgoedkoop voor een 959, want reguliere exemplaren tikken tegenwoordig rustig anderhalf tot twee miljoen euro aan. Dus ja, in dat opzicht: een koopje.
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)
