
Porsches doen het altijd goed in de handel. Bijzondere Porsches doen het nóg beter op veilingen. Mensen verzamelen graag Porsches, en als er iets voorbij komt dat écht uniek is, slaat iedereen volledig op hol. Althans, dat is weleens gebeurd als er extreem zeldzame exemplaren opdoken. Het grappige is dat zulke Porsches er vaak helemaal niet spectaculair uitzien – de gemiddelde buitenstaander zal niet eens vermoeden hoeveel zo’n exemplaar waard is. Ook deze 959 Cabrio valt in die categorie.
Zeggen wij 959 Cabrio? Maar die bestaat toch helemaal niet? Klopt helemaal. De Porsche 959, de supersportwagen van Porsche uit de periode 1986 tot 1991, werd alleen als coupé geleverd. Dus ja, in absolute zin begon ook deze auto zijn leven als een gewone gesloten 959. Sterker nog, in 1987 rolde hij als zilvergrijze 959 Komfort van de band. Niet veel later raakte hij betrokken bij een flinke crash op de Autobahn.
Ombouw naar 959 Cabrio
Daarna kwam de auto in handen van Karl-Heinz Feustel – een naam die bijna niet Duits-er kan klinken. Feustel was zelf actief in de racerij met Porsches en sleutelde er ook graag aan. In plaats van de auto terug te bouwen naar de originele coupé-specificatie, zag hij zijn kans schoon om iets te doen wat Porsche zelf nooit deed: een 959 Cabriolet bouwen.

En dat kon hij relatief eenvoudig doen. De Porsche 959 is in de basis namelijk een stevig aangepaste 911. Dat zie je aan het interieur, de deuren, en jawel, het dak. Dat dak was flink beschadigd bij de crash, en dus besloot Feustel om het niet te repareren, maar er simpelweg een cabriodak van een 911 Cabriolet uit dezelfde periode op te zetten.
Hij is nooit goedkoop geweest.
Niet alleen het dak werd overgezet, maar ook alle verstevigingen die een 911 Cabrio ten opzichte van een coupé heeft. Een cabriolet heeft immers altijd een minder stijve koets (denk: schoenendoos zonder deksel), dus extra verstevigingen zijn essentieel. De 959 Cabrio werd gepresenteerd op de IAA in 1989 en stond een jaar later te koop op de Essen Motor Show voor – hou je vast – 1,2 miljoen euro.
Lees ook: De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur
Destijds vond men dat krankzinnig veel geld, maar inmiddels is de auto die prijs meer dan waard. De 959 Cabrio – nu uitgevoerd in Grand Prix-wit met een blauw interieur – heeft slechts 8.800 kilometer gelopen. De verwachte opbrengst (‘estimate’) ligt tussen de 1.100.000 en 1.500.000 euro. Dat klinkt als veel geld voor een 911 Cabriolet, maar is eigenlijk spotgoedkoop voor een 959, want reguliere exemplaren tikken tegenwoordig rustig anderhalf tot twee miljoen euro aan. Dus ja, in dat opzicht: een koopje.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
