Grijs, dat is niet echt een feestkleur. Maar wat als we zouden zeggen dat dit GT-zilvermetallic is? Nog steeds niet? Het is de lak die het studiemodel van de Porsche Boxster droeg bij zijn onthulling op de autoshow van Detroit in 1993. Met deze Porsche Boxster 25 Years maakt het merk het cirkeltje rond. We durven alvast te garanderen dat het rijden in deze 718 Boxster wél een feestje is, want voor de verjaardag van een kwarteeuw pakte Porsche de 4,0-liter zescilinder met 400 pk. Deze motor ligt bijvoorbeeld in de GTS 4.0.
Twee keer meer vermogen
Het vermogen is bijna twee keer zo groot als in 1996, toen de eerste exemplaren van de Boxster verschenen. Toen bood Porsche een 2,5-liter zescilinder boxermotor aan met 204 pk, die na een paar jaar werd vervangen door een 2.7 met 220 pk. In de Boxster S kreeg je een 3.2 zescilinder met 252 pk. De motor groeide door de jaren heen naar 3,4 liter en later zelfs naar 3,8 liter in de Boxster Spyder. Kort was Porsche het even kwijt met de 718 Boxster, die aanvankelijk alleen met viercilinders kwam. Die misstap hebben ze inmiddels goed gemaakt met de huidige GTS 4.0.
De details van deze Porsche Boxster 25 Years zijn uitgevoerd in de kleur Neodyme, een bruintint met een koperachtige gloed. Laten we hopen dat je deze omschrijving nooit aan je dokter hoeft door te geven. De voorspoiler, luchtinlaten en de belettering zijn in dit kleurtje gespoten, net als de 20-inch velgen. Een serieus formaatje voor onder een Boxster, trouwens. De tankdop is aluminiumkleurig en draagt een inscriptie. De voorruitomlijsting is dan weer zwart uitgevoerd.
Andere kleuren voor de Porsche Boxster 25 Years
Is grijs toch niet feestelijk genoeg, dan kun je ook kiezen voor Carrarawit (nee, niet ‘Carrerawit’) of diepzwart. Verder bewijst Porsche weer eens een van de weinige merken te zijn die feilloos wegkomt met een rood leren interieur. Het is niet alleen chic, het is ook opnieuw een knipoog naar het studiemodel uit 1993. De softtop is ook rood. Voor saaie mensen wil Porsche het interieur overigens best in het zwart uitvoeren, net als de softtop. Boe.
De 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s gooit het vermogen altijd naar de achterwielen. Dat kan via een PDK-automaat of via een handbak met zes versnellingen. De PDK met Sport Chrono-pakket gaat van 0 naar 100 km/u in 4 seconden rond. De topsnelheid is 293 km/u. In vergelijking met een normale Porsche Boxster ligt de 25 Years 10 millimeter dichter bij het asfalt dankzij een sportonderstel. Wil je het feestje meevieren? Dan ziet Porsche graag minimaal 138.900 euro verschijnen voor ze je één van de 1.250 exemplaren meegeven.
Reacties