Om nou te zeggen dat iemand die zin heeft in een überpresterende cabrio weinig keus heeft – nee. En de keus is er met de komst van de nieuwe Mercedes SLK en Porsche Boxster S niet bepaald eenvoudiger op geworden.

‘Groaaaaááárrrr!’ De komst van de Mercedes SLK AMG wordt al van verre aangekondigd. Het is, zonder z’n talrijke andere kwaliteiten tekort te willen doen, een van z’n grootste attracties: dat donderende, allesdoordringende gebulder van de V8-motor. Het beukt, het vermorzelt, het jaagt schrik aan. Het dreunt, is loodzwaar en blijft dat tot in de hoogste toeren die het blok wil draaien. Het is een, zeker in tijden dat motoren kleiner en kleiner worden, bijna nostalgisch geluid. Maar dat nostalgische geldt dan ook alleen voor het geluid – alles aan dit blok ademt een diepe liefde voor hypermoderne techniek, voor elke bout die er in geschroefd is.

Gek genoeg zie je in de Porsche Boxster S diezelfde, tegenstrijdig lijkende combinatie van respect voor traditie en een haast maniakale obsessie voor vooruitstrevendheid. Een blind kind zal er een Porsche in herkennen, omdat het design rechtstreeks teruggrijpt naar de 356 waarmee het ooit allemaal begon. Die 356 werd voortgejaagd door een boxermotor – net als de Boxster S. Toch zal datzelfde kind in de gaten hebben dat het hier gaat om een auto die heel erg uit 2012 komt, en dat het een heel andere auto betreft dan de 911, dat andere door dezelfde rigide principes bewogen icoon van de firma. Sommigen zullen beweren dat Porsche wel eens wat avontuurlijker te werk zou mogen gaan dan het herkauwen van ideeën die meer dan een halve eeuw oud zijn; dat zijn wonderlijk genoeg dezelfde mensen die de Pana­mera en bovenal de Cayenne verafschuwen, omdat die te ver van Porsches bron zouden liggen. Wij hebben vooral bewondering voor het feit dat je binnen zulke strakke kaders nog zo veel verschillen kunt creëren.

De nieuwe Boxster lijkt als anderhalve druppel water op z’n voorganger, maar is er ontegenzeglijk op vooruitgegaan. Hij is iets lager en breder, micrometers eerder dan centimeters, de voorruit ligt wat vlakker, maar het verschil is ronduit enorm. Voeg het bij de scherpere, lagere voorkant, het feit dat de voor- en achterwielen verder uit elkaar staan, de vooral optisch veel bredere achterkant en de grotere koelopeningen aan de flanken, en er staat een aanmerkelijk serieuzere auto dan je gewend was. Werd van de vorige Boxster nog wel eens gezegd dat het een auto was voor dames of degenen die hun coupe verzorgen, van de nieuwe zal niemand dat durven beweren.


Iets soortgelijks gaat op voor de SLK. De verwijten aan de vorige Boxster zullen ‘m niet vreemd voorkomen. Hij begon z’n carrière vooral rond en aaibaar, kreeg in zijn tweede leven een scherpere, naar de Formule 1-auto’s gemodelleerde puntneus en is nu opeens een heel stuk vierkanter geworden. Dat zit ‘m vooral in de neus, met dank aan de designtaal die de SLS AMG dicteert – en het immer dikker wordende hoofdstuk Voetgangersveiligheid in de Mercedes-handboeken. Ook de rest van de ooit zo vriendelijke SLK heeft meer rechte lijnen en spierballen gekregen. De flanken, de achterkant: het oogt allemaal een stuk bonkiger. Ook hier kun je als echte man, met borsthaar, best in gezien worden tegenwoordig. Zeker als het om deze AMG-versie gaat: het spoilerwerk mist zijn uitwerking geenszins. Al kunnen we mensen die al dat anabolengedoe wat ‘over de top’ vinden, eigenlijk ook geen ongelijk geven – subtiel is anders.

Oké, natuurlijk is de AMG met z’n monsterlijke, 5,5-liter grote V8 behoorlijk wat sterker dan de 3,4-liter zescilinder van de Boxster. Een kwart sterker, ongeveer: 315 tegen 421 pk. Een kwart duurder is hij dan weer niet: een basis-Boxster S moet 79 mille opbrengen, voor de SLK dien je op zijn minst 90.981 euro mee te nemen. Opties, en die wil je natuurlijk altijd, zijn bij beide merken van de niveaus Veel en Schofterig Duur. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het krijgen, en de prijzen zou je waarschijnlijk zelf ook nooit hebben kunnen bedenken. Daarin volgen ze dezelfde Duitse traditie, dus laten we daar verder niet al te veel woorden aan vuil maken – het ontloopt elkaar niet veel.

'Er zijn weinig auto’s te vinden die zo één met de weg zijn als deze Boxster S'

Hoe veel meer verschillen de twee als je gaat rijden. De SLK is een pluche sloophamer; een onvoorstelbare hoeveelheid kracht verpakt in een gigantische dosis vriendelijkheid. Dit is die net iets te knappe vriend van je die je bij het minste of geringste meningsverschil gewoon keihard op je oog ramt en vervolgens een kwartier bezig is met sorry zeggen. Hij is verrassend comfortabel. Mocht je toevallig over een rechtervoet beschikken die wegens vervelende fysieke problemen net niet helemáál naar beneden kan, dan bestaat de kans dat je denkt een braaf schaap in wolfskleren te hebben aangeschaft.

De SLK AMG geniet haast onmatig van truttig kabbelen, langs de boulevard, ‘kijk mij eens beheerster zijn dan een ninja wiens hele familie is uitgemoord en die eindelijk zijn tegenstander aantreft met niet meer dan een aardappelschilmesje’. Maar vergis je niet: die ogenschijnlijke goedmoedigheid ten spijt, schuilt in de SLK een auto die elke uitdager schouderophalend door de gehaktmolen trekt. 0 naar 100? In 4,6 seconden achter de rug, waarna je oogballen een veelvoud van die tijd nodig hebben om hun weg naar de voorkant van je hoofd weer terug te vinden. De topsnelheid is natuurlijk weer lafjes begrensd op 250 km/u, maar gezien de fut die het 5,5 liter grote V8-blok dan nog overheeft, vermoeden we dat die zonder elektronische waakhond ergens tegen de 300 ligt. Of het dubbele.


Het zal duidelijk zijn dat de Boxster S, hoe sterk en capabel ook, op dat soort geweld geen antwoord heeft. Ja, z’n officiële topsnelheid ligt hoger (op 277 km/u) omdat Porsche als enige Duitse fabrikant niet meedoet aan het 250-is-genoeg-herenakkoord dat de rest heeft afgesloten. En ja, een sprintje trekken naar 100 km/u duurt maar een armzalige 0,4 seconden langer, dus waar hebben we het over? Nou, het probleem van de Boxster is het feit dat hij niet alleen dik 100 pk minder aan boord heeft, maar ook nog eens 180 Nm minder trekkracht. Dat leidt ertoe dat je in de SLK nergens op hoeft te letten: je vloert het rechterpedaal en ongeacht wat je daarvoor aan het doen was, brul je naar warp-speed. Wil je dat een béétje kunnen bijhouden in je Boxster S, dan zul je de SLK haarscherp in de gaten moeten houden, zorgen dat je de juiste versnelling hebt geselecteerd en is het bezit van katachtige reflexen een vereiste. En dan nog leg je het af, naar alle waarschijnlijkheid.

Een Porsche geeft zich natuurlijk niet zomaar gewonnen. De Boxster slaat terug met, nou ja, zo’n beetje al het overige. Te beginnen met dat wat ultiem des Porsches is: wegligging. Er zijn weinig auto’s te vinden die zo één met de weg zijn als deze Boxster S. Als je deze auto met een paar honderd kilometer per uur over een springschans zou jagen, zou je tijdens de vlucht de luchtmoleculen die je banden raken in je stuur kunnen voelen. Dat betekent niet dat ie keihard geveerd is – integendeel haast. De Boxster S kan zelfs bijzonder comfortabel zijn. Het geniale is juist dat ie, op het moment dat je het van ‘m verlangt, precies laat weten wat er met ‘m gebeurt en je zodoende bijna influistert wat jij moet doen om het allemaal nog sneller/vloeiender/ruiger (doorhalen wat niet van toepassing is) te laten verlopen.

Door de fenomenale precisie van het onderstel en de scherpte van de besturing maakt de Boxster S van jou daadwerkelijk een betere bestuurder, in plaats van je alleen maar dat gevoel te geven. Want dat is meer de afdeling van de SLK AMG: die is mede dankzij de uitmuntende elektronica zo eenvoudig te rijden, dat je al snel denkt een aardig potje te kunnen sturen. Totdat je (als je slim bent heb je daartoe eerst een lege landingsbaan opgezocht) het knopje ‘ESP Off’ eens indrukt en tot de ontdekking komt dat 421 pk best veel is voor een paar achterbanden. Niet dat de Boxster niet dwars wil – ook hier volstaan een druk op de knop en een lompe rechtervoet. Maar bij de SLK blijkt het nog een hele klus om níét meteen je handtekening in rokend rubber op het asfalt achter te laten als je wegrijdt. Wat overigens niet betekent dat het een onhandelbaar of onvoorspelbaar hooligantype is, die AMG. Het is juist heel tekenend voor z’n dualisme. Hij is vriendelijk én bruut, meegaand én losgeslagen, brave lobbes én bijlmoordenaar ineen – al naar gelang je stemming en de knoppen die je indrukt.

Te aardig om onvermeld te laten is het trucje dat Mercedes uithaalt om de potentieel enorme dorst van de AMG-V8 enigszins in te tomen: cilinderuitschakeling. Als je niet om de volle mep vermogen verlegen zit, schakelt de motor doodleuk de helft van zijn cilinders uit. En als je tijdelijk 2,75 liter motorinhoud niet van dure benzine hoeft te voorzien, scheelt dat logischerwijs aardig in het verbruik. Mercedes heeft een en ander uitstekend doordacht: als je open rijdt, werkt de cilinderuitschakeling niet. Ja, kun je door die open kap de motor eindelijk écht goed horen, valt zomaar de helft van de herrieschoppers uit – je moet er toch niet aan denken.


Voor dat soort fratsen moet je niet bij de Boxster S zijn. Die maakt gewoon gebruik van de ingrediënten die Porsche al sinds jaar en dag typeren: zes tegenover elkaar gelegen cilinders, een bouwwijze die een lekker platte motor (goed voor het zwaartepunt) en als bonus dat karakteristieke geluid oplevert. Het concept mag dan inmiddels wat ouderwets overkomen, de uitvoering is 100 procent state of the art.

De 3,4-liter boxermotor waar de auto z’n naam aan ontleent, is een feestje van kracht en souplesse, altijd bij de les, altijd bereid een verwoestende klap uit te delen. Die alertheid kun je ook voor een deel op het conto schrijven van de fenomenale pdk-versnellingsbak. De zeventraps automaat met dubbele koppeling is een hoogstandje – zó snel, zo vlekkeloos, zó effectief. De automaat van de SLK is volgens hetzelfde principe in elkaar gezet en functioneert op zich prima, maar kan het Porsche-geweld niet bijbenen. De Mercedes-automaat doet wat je hem vraagt, die van Porsche heeft het al gedaan voor je er aan gedacht had.

'Je vloert het rechterpedaal van de SLK en ongeacht wat je daarvoor aan het doen was, brul je naar warp-speed'

Dat gevoel zet zich door in alle facetten die met rijden te maken hebben – de Mercedes is scherp, de Porsche is scherper. De SLK-besturing is licht en precies, die van de Boxster gevoeliger en exacter. De AMG-motor is industrieel sterk en letterlijk overdonderend, de Boxster-boxer is haast chirurgisch, snerpt zich als een tandartsboor door b-wegbochten. De remmen van Das Haus zijn uitermate adequaat, die van Porsche nét even beter doseerbaar, nét wat intuïtiever. Het zijn margeverschillen, maar ze zijn er. Zo ook in het interieur: dat van de SLK is fraai, prachtige materialen die prachtig zijn verwerkt, de vormgeving is sober, op het minimalistische af. De Porsche-materialen en -afwerking zijn op hetzelfde hoge niveau, het design is juist iets frivoler (zal de liefhebber zeggen) of onrustiger (zal de Mercedes-adept beweren). Voor beide is iets te zeggen, het is, net als met het uiterlijk, te zeer een kwestie van smaak om er een waardeoordeel aan te kunnen hangen.

Je kunt met deze twee eigenlijk niet mis. De SLK is wat meer allround, vraagt niet altijd om een schop onder z’n kont, maar is alleszins bereid er een uit te delen als jij daar zin in hebt. Hij overtuigt op elk vlak, laat nergens een kruimel liggen en maakt vooral qua geluid en pure snelheid diepe indruk. De Boxster S is echter met afstand de beste sportwagen die je voor dat geld kunt kopen. Hij is op een hoop vlakken minstens de gelijke van de SLK, in de zaken waarin ie anders is, excelleert ie.

De SLK is elke meter die met hem rijdt leuk – flat-out is ie hilarisch en ook flanerend kun je mateloos genieten van dat gegorgel in de uitlaten en de griezelige perfectie die Mercedes bereikt heeft. Maar de Porsche Boxster S is elke meter die je met hem rijdt, écht rijdt, net even leuker.


Porsche Boxster S



0-100 km/u: 5,0 s

Top: 277 km/u

Verbruik: 8,0 l/100 km

Motor: 3.436 cc, zescilinder boxer

Aandrijving: achter

Vermogen: 315 pk

Koppel: 360 Nm

Gewicht: 1.325 kg

CO2: 188 g/km

Prijs: NL € 79.062 / BE € 61.347



 



Mercedes SLK 55 AMG



0-100 km/u: 4,6 s

Top: 250 km/u (begrensd)

Verbruik: 8,4 l/100 km

Motor: 5.461 cc, V8

Aandrijving: achter 

Vermogen: 421 pk

Koppel: 540 Nm

Gewicht: 1.510 kg 

CO2: 205 g/km

Prijs: NL € 90.981 / BE € 78.892

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)