Met de introductie van de nieuwe SLC laat Mercedes zien dat ze de downsizing- en gewichtsbesparing-trends geheel omarmen. Immers, een 'C' op het kofferdeksel weegt minder dan zo'n lompe, ingewikkelde 'K'. Maar er is meer.

Er zijn natuurlijk allerlei motorvarianten, maar de meest interessante – voor ons grote kleuters althans – is de AMG 43. De oude SLK was nog als 55 AMG te krijgen, compleet met massieve atmosferische V8, maar die tijd is nu echt voorbij: de SLC uit Affalterbach wordt uitgerust met een 3,0-liter biturbo V6, 367 pk en 520 Nm sterk. Hij moet daarmee iets inleveren ten opzichte van z'n voorganger, maar hij gaat alsnog van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, tikt met gemak de begrensde 250 km/u aan en verbruikt gemiddeld slechts 7,8 l/100 km (178 g/km CO2).

De SLC is de eerste zescilinder AMG in lange tijd (de laatste was de C 32 van ruim tien jaar geleden). Hij gooit z'n power via een negentraps automaat naar achter en zal volgens Mercedes aanzienlijk sportiever rijden dan eerdere SLK's, die qua dynamiek nooit extreem hoog scoorden. Nieuwe voor- en achterwielophanging en scherpere besturing moeten daarvoor zorgen. En er is een Handling Package met een sperdifferentieel te krijgen.

Liever een tammere SLC? Dat kan: je kunt kiezen uit drie viercilinder benzinemotoren en één diesel. Allemaal zien ze er fris en fruitig uit, zijn ze veiliger, volgeladen met gadgets en optioneel uit te rusten met led-koplampen. Het stalen klapdak, sinds jaar en dag een selling point van Mercedes' kleinste roadster, bleef uiteraard gehandhaafd.

Vanaf midden januari is de nieuwe SLC te bestellen, de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Reacties