
We dachten dat we ons laatste bericht over een nieuwe auto die méér cilinders krijgt wel hadden geschreven. Maar nee: Porsche gaat tegen de stroom in. Ze kondigen aan dat de nieuwe GTS-versie van de Cayenne zijn V8 terugkrijgt. De vorige generatie van de Porsche Cayenne GTS ging bij de facelift in 2014 van een V8 naar een V6. Geen lullige: hij had twee turbo’s en 440 pk. Mede daarom hadden we niet verwacht dat de V8 ooit zou terugkeren voor een reprise.
Mooi wel dus. De nieuwe Cayenne GTS heeft de bekende 4,0-liter biturbo V8 die in meerdere producten van de VW Groep te vinden is. Ook in de Cayenne Turbo, trouwens. In de GTS levert hij 460 pk en 620 Nm, waarmee de grote Porsche in 4,5 seconden van 0 naar 100 dendert (met Sport Chrono-pakket). De topsnelheid is nu 270 km/u, 8 km/u meer dan voorheen. Het WLTP-gemiddelde verbruik ligt op 14,1 tot 13,3 l/100 km.
De extra’s van de Porsche Cayenne GTS
Je kunt de Porsche Cayenne en de Cayenne Coupé beide als GTS bestellen. Neem je de Coupé en kies je voor het lichtgewicht sportpakket, dan krijgt de sportuitlaat twee centraal geplaatste eindstukken. Het resultaat heeft wel wat weg van een heel grote Golf R – moet je maar willen.
Alle GTS’en krijgen standaard een 20 millimeter lager onderstel met actieve dempers. Ook voor het SportDesign-pakket, zwarte 21-inch RS Spyder Design-wielen, Porsche Torque Vectoring Plus, veel alcantara en speciale GTS-sportstoelen hoef je niet bij te betalen. Op de optielijst staan zaken als luchtvering, gecoate of keramische remmen, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie. Daarnaast kun je je Cayenne GTS verder personaliseren met contrasterende stiksels en andere accenten.
Vanaf juli staat de nieuwe Porsche Cayenne GTS bij de dealer. De Nederlandse prijslijst begint bij 178.900 euro, of 183.800 euro voor de Coupé-versie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

… en zo hoort het ook !!! laat je niet gek maken door de milieu gekkies…. life is too short to drive boring cars