
Wel eens een drankje gedronken dat én warm én ijskoud was? Nee he, want dat kan natuurlijk helemaal niet, gekkie. Net zoals een grote giga-SUV niet kan rijden als een lichtgewicht racertje. ‘Quatsch’, zegt Porsche, en ze doen hun best om het toch gewoon voor elkaar te boksen.
De Cayenne GTS heeft een V8 van 420 pk en een achttraps automaat met start/stop-functie. Daarmee dendert ie van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en tikt ie zonodig een topsnelheid van 261 km/u aan, en dat terwijl het gemiddelde verbruik 10,7 l/100 km bedraagt. Indrukwekkend, maar tot zo ver niets schokkends.
Maar dan. Porsche heeft het onderstel 24 mm verlaagd ten opzichte van de Cayenne S, en PASM (Active Suspension Management) houdt de gigantische rubbersloffen zo goed en zo kwaad mogelijk op de weg. Volgens de in smetteloze doktersjassen gehulde ingenieurs beweegt de Cayenne GTS zich ‘met de typische behendigheid van een sportauto’. Lijkt ons een moeilijke opgave, gezien het leeggewicht én het zwaartepunt van twee flatgebouwen.
Aan de andere kant: als iemand dit soort onverenigbare eigenschappen kan samenbrengen, is het Porsche. We gaan het zien vanaf juli 2012, wanneer de met spoilers en zwartgelakte accenten getooide kolos bij de dealers staat. Voor een Nederlandse prijs van dik 120.000 euro, of 60.000 warm/koude drankjes.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
