
Wel eens een drankje gedronken dat én warm én ijskoud was? Nee he, want dat kan natuurlijk helemaal niet, gekkie. Net zoals een grote giga-SUV niet kan rijden als een lichtgewicht racertje. ‘Quatsch’, zegt Porsche, en ze doen hun best om het toch gewoon voor elkaar te boksen.
De Cayenne GTS heeft een V8 van 420 pk en een achttraps automaat met start/stop-functie. Daarmee dendert ie van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en tikt ie zonodig een topsnelheid van 261 km/u aan, en dat terwijl het gemiddelde verbruik 10,7 l/100 km bedraagt. Indrukwekkend, maar tot zo ver niets schokkends.
Maar dan. Porsche heeft het onderstel 24 mm verlaagd ten opzichte van de Cayenne S, en PASM (Active Suspension Management) houdt de gigantische rubbersloffen zo goed en zo kwaad mogelijk op de weg. Volgens de in smetteloze doktersjassen gehulde ingenieurs beweegt de Cayenne GTS zich ‘met de typische behendigheid van een sportauto’. Lijkt ons een moeilijke opgave, gezien het leeggewicht én het zwaartepunt van twee flatgebouwen.
Aan de andere kant: als iemand dit soort onverenigbare eigenschappen kan samenbrengen, is het Porsche. We gaan het zien vanaf juli 2012, wanneer de met spoilers en zwartgelakte accenten getooide kolos bij de dealers staat. Voor een Nederlandse prijs van dik 120.000 euro, of 60.000 warm/koude drankjes.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera
