
Wel eens een drankje gedronken dat én warm én ijskoud was? Nee he, want dat kan natuurlijk helemaal niet, gekkie. Net zoals een grote giga-SUV niet kan rijden als een lichtgewicht racertje. ‘Quatsch’, zegt Porsche, en ze doen hun best om het toch gewoon voor elkaar te boksen.
De Cayenne GTS heeft een V8 van 420 pk en een achttraps automaat met start/stop-functie. Daarmee dendert ie van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en tikt ie zonodig een topsnelheid van 261 km/u aan, en dat terwijl het gemiddelde verbruik 10,7 l/100 km bedraagt. Indrukwekkend, maar tot zo ver niets schokkends.
Maar dan. Porsche heeft het onderstel 24 mm verlaagd ten opzichte van de Cayenne S, en PASM (Active Suspension Management) houdt de gigantische rubbersloffen zo goed en zo kwaad mogelijk op de weg. Volgens de in smetteloze doktersjassen gehulde ingenieurs beweegt de Cayenne GTS zich ‘met de typische behendigheid van een sportauto’. Lijkt ons een moeilijke opgave, gezien het leeggewicht én het zwaartepunt van twee flatgebouwen.
Aan de andere kant: als iemand dit soort onverenigbare eigenschappen kan samenbrengen, is het Porsche. We gaan het zien vanaf juli 2012, wanneer de met spoilers en zwartgelakte accenten getooide kolos bij de dealers staat. Voor een Nederlandse prijs van dik 120.000 euro, of 60.000 warm/koude drankjes.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’
