Wel eens een drankje gedronken dat én warm én ijskoud was? Nee he, want dat kan natuurlijk helemaal niet, gekkie. Net zoals een grote giga-SUV niet kan rijden als een lichtgewicht racertje. ‘Quatsch’, zegt Porsche, en ze doen hun best om het toch gewoon voor elkaar te boksen.

De Cayenne GTS heeft een V8 van 420 pk en een achttraps automaat met start/stop-functie. Daarmee dendert ie van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en tikt ie zonodig een topsnelheid van 261 km/u aan, en dat terwijl het gemiddelde verbruik 10,7 l/100 km bedraagt. Indrukwekkend, maar tot zo ver niets schokkends.

Maar dan. Porsche heeft het onderstel 24 mm verlaagd ten opzichte van de Cayenne S, en PASM (Active Suspension Management) houdt de gigantische rubbersloffen zo goed en zo kwaad mogelijk op de weg. Volgens de in smetteloze doktersjassen gehulde ingenieurs beweegt de Cayenne GTS zich ‘met de typische behendigheid van een sportauto’. Lijkt ons een moeilijke opgave, gezien het leeggewicht én het zwaartepunt van twee flatgebouwen.

Aan de andere kant: als iemand dit soort onverenigbare eigenschappen kan samenbrengen, is het Porsche. We gaan het zien vanaf juli 2012, wanneer de met spoilers en zwartgelakte accenten getooide kolos bij de dealers staat. Voor een Nederlandse prijs van dik 120.000 euro, of 60.000 warm/koude drankjes.

Reacties