De Volkswagen Touareg is in het nieuw gestoken, dus kan zijn zusje, de Porsche Cayenne, niet achterblijven. Met deze Panamera-neus ziet de grootste Porsche er meteen een stukje beter uit, maar denk niet dat de wijzigingen daar ophouden.
Het belangrijkste nieuws is, jawel, de hybrideversie. De Cayenne S Hybrid verbruikt slechts 8,2 l/100 km en stoot niet meer dan 193 g/km CO2 uit. Toch heeft de Hybrid ook een gecombineerde 380 pk en 580 Nm – 333 pk uit de zescilinder met compressor (bekend uit de Audi S4 en S5 Cabrio) en 47 pk uit de elektromotor. Daarmee komt ie nagenoeg even goed van zijn plek als de gewone Cayenne S met V8.
De Cayenne S Hybrid onderscheidt zich verder door een systeem dat een van de twee motoren volledig kan loskoppelen. Zo levert de benzinemotor bijvoorbeeld geen onnodige frictie op bij volledig elektrisch rijden, wat overigens kan tot 60 km/u. Ook kun je de V6 uitschakelen bij snelheden tot 156 km/u, zodat je lekker zuinig kunt doorrollen zonder op de motor te remmen. Mooie techniek en behoorlijk op zijn plek in deze Cayenne, want een opgeblazen Porsche koop je natuurlijk vanuit milieuoogpunt.
Er zijn overigens ook nog een gewone Cayenne V6 (300 pk) en een Cayenne Diesel (240 pk en met 7,4 l/100 km zo’n 20% zuiniger). Het echte werk begint als vanouds bij de eerder genoemde Cayenne S met zijn 4,8-liter grote V8, die krachtiger is geworden (400 pk tegen 385 pk) en toch 23% zuiniger. Hij verbruikt tegenwoordig 10,5 l/100 km. Het summum is nog steeds de Cayenne Turbo, die een heerlijk ongegeneerde 500 pk op het asfalt brengt. Ook het verbruik van deze versie valt niks tegen: 11,5 l/100 km.
De nieuwe Cayennes verschijnen vanaf mei op de markt. De Nederlandse prijzen variëren van 80.500 euro voor de instap-V6 tot 155.500 euro voor een kale Turbo. De Cayenne S Hybrid is er vanaf 99.990 euro.
Reacties