
De Volkswagen Touareg is in het nieuw gestoken, dus kan zijn zusje, de Porsche Cayenne, niet achterblijven. Met deze Panamera-neus ziet de grootste Porsche er meteen een stukje beter uit, maar denk niet dat de wijzigingen daar ophouden.
Het belangrijkste nieuws is, jawel, de hybrideversie. De Cayenne S Hybrid verbruikt slechts 8,2 l/100 km en stoot niet meer dan 193 g/km CO2 uit. Toch heeft de Hybrid ook een gecombineerde 380 pk en 580 Nm – 333 pk uit de zescilinder met compressor (bekend uit de Audi S4 en S5 Cabrio) en 47 pk uit de elektromotor. Daarmee komt ie nagenoeg even goed van zijn plek als de gewone Cayenne S met V8.
De Cayenne S Hybrid onderscheidt zich verder door een systeem dat een van de twee motoren volledig kan loskoppelen. Zo levert de benzinemotor bijvoorbeeld geen onnodige frictie op bij volledig elektrisch rijden, wat overigens kan tot 60 km/u. Ook kun je de V6 uitschakelen bij snelheden tot 156 km/u, zodat je lekker zuinig kunt doorrollen zonder op de motor te remmen. Mooie techniek en behoorlijk op zijn plek in deze Cayenne, want een opgeblazen Porsche koop je natuurlijk vanuit milieuoogpunt.
Er zijn overigens ook nog een gewone Cayenne V6 (300 pk) en een Cayenne Diesel (240 pk en met 7,4 l/100 km zo’n 20% zuiniger). Het echte werk begint als vanouds bij de eerder genoemde Cayenne S met zijn 4,8-liter grote V8, die krachtiger is geworden (400 pk tegen 385 pk) en toch 23% zuiniger. Hij verbruikt tegenwoordig 10,5 l/100 km. Het summum is nog steeds de Cayenne Turbo, die een heerlijk ongegeneerde 500 pk op het asfalt brengt. Ook het verbruik van deze versie valt niks tegen: 11,5 l/100 km.
De nieuwe Cayennes verschijnen vanaf mei op de markt. De Nederlandse prijzen variëren van 80.500 euro voor de instap-V6 tot 155.500 euro voor een kale Turbo. De Cayenne S Hybrid is er vanaf 99.990 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
