Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan

In 1978 wilde het nog niet lukken

Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan
Porsche Cayenne laat fietser 240 km/u gaan

Wat heb je nodig om heel snel te gaan? Juist, kracht. En zo min mogelijk weerstand. Dat is waarom de Bugatti Chiron zestien cilinders en vier turbo’s bevat en zo’n apart ontwerp heeft. Maar wat nou als je héél snel wil gaan op de fiets? Dan moet je hopen dat je geen wind tegen hebt. Of beter nog, helemaal geen wind.

Idealiter zou je achter een heel groot voorwerp aanrijden dat alle lucht voor je wegduwt, zodat jij zo min mogelijk weerstand ervaart tijdens het trappen. Wat dacht je van een Porsche Cayenne met een gigantisch windscherm erachter?

Waaghals

Het is dezelfde tactiek die gebruikt werd door de 44-jarige Britse fietser Neil Campbell, die op zijn custom Moss Cycles-fiets een snelheid van 240 km/u bereikte. Dat lukte hem op de slechts 3,22 kilometer korte startbaan van RAF Elvington in Engeland. Terwijl hij achter een Porsche Cayenne met 550 pk hing. Hiermee brak hij zijn eigen record van 217 km/u, dat hij eind juni nog zette.

Hiervoor gebruikte Neil natuurlijk geen normale fiets. Hij gebruikte een op maat gemaakte fiets met een lange, stabiele wielbasis, speciale tandwielen en banden die gemaakt zijn voor gebruik op de snelweg. Ook hing er een sleeptouw aan, plus een buffersysteem dat ervoor moest zorgen dat Neil niet in het windscherm zou belanden.

Geen speciale Porsche Cayenne

De gebruikte Porsche Cayenne is er eentje zoals je ‘m regelmatig ziet: met een 4,0-liter biturbo V8 die ‘m normaal gesproken van 0-100 km/u laat gaan in 4,1 seconden en een topsnelheid geeft van 285 km/u. Normaal gesproken, ja. Want hij is iets minder vlot wanneer hij een parachute in de vorm van een windscherm achter zich aansleept.

Maar met de Britse dragracer Andry Frost achter het stuur, lukte het toch om een snelheid van 240 km/u te bereiken en weer tot stilstand te komen voordat er geen startbaan meer was om op te rijden.

‘Wat dacht ik op dat moment?’

‘We hadden zo weinig ruimte dat het essentieel was om zo snel mogelijk vaart te maken’, vertelt Neil. ‘De acceleratie van de Cayenne was geweldig – alsof ik vastgemaakt zat aan een raket. Gedurende de hele rit was ik aan trappen, steeds sneller, totdat ik losliet van de auto, m’n hoofd omlaag hield en alles gaf dat ik in me had.’

‘De hele tijd reed de Cayenne recht voor me, om de lucht te ‘verwijderen’ – het was zo stabiel. Als ik terugkijk naar de beelden denk ik ‘wat dacht ik op dat moment?’, maar ik was zo gefocust dat ik het toen niet echt besefte.’

‘Het is een geweldig gevoel om een snelheid van 240 km/u te bereiken op zo’n korte baan. Dat gaat ver voorbij alles wat ik had verwacht. Het wereldrecord komt in zicht. Ik kan mijn team en supporters niet genoeg bedanken voor hun hulp en het vertrouwen dat ze me hebben gegeven.’

Eerdere poging met Porsche

Porsche’s erfdeel in het assisteren van fietsers die gigantische snelheden willen bereiken, dateert uit 1978. Toen deed een gemodificeerde 935 raceauto met Henri Pescarolo achter het stuur een poging om de Fransman Jean-Claude Rude 240 km/u te laten gaan. Wat uiteindelijk niet lukte.

We kunnen dus wel stellen dat deze Porsche Cayenne de draad weer aardig heeft opgepikt, toch?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken